Hej,

Nu när vi gjort de mest grundläggande renoveringarna i huset som vi flyttade till för 1 år sen så börjar jag på hur jag kan göra vardagen enklare.

Första problemet jag skulle vilja lösa är att ha stenkoll på vilka dörrar och möjligen fönster som är öppna. Det är inte nödvändigt att kunna styra dem om det innebär en säkerhetsrisk men att få reda på att ex samtliga ytterdörrar inkl garage är låst innan man går o lägger sig.

Jag vet att det finns fjärrlåsanordningar att köpa men de är väldigt dyra per dörr och de innebär också att man kan låsa upp på avstånd(ingen aning om hur säkert det är).

Sen har jag sett system för att hålla koll på om dörrar eller fönster är öppna.

Det hade också varit fint om det går att bygga ut med larm och kameror.

Frågan jag har är egentligen om någon har någon erfarenhet av teknik som denna? Gärna teknik som sammanflätar allt till en smidig produkt. Man vill gärna inte ha en applikation till varje system var för sig.
 
M
Det är fullt möjligt att få avläsning med TellStick och magnetsensorer, dock ingen styrning.
Det är en billig lösning, finns säkert bättre och betydligt dyrare lösningar :)
 
Precis, att kunna läsa av om en dörr eller ett fönster är öppet går att göra ganska enkelt, problemet är att jag vill veta så att dörrar verkligen är låsta. detta verkar kräva ett speciallås som då oftast även kan fjärrlåsas vilket kostar därefter.
 
M
Det svåra är väl att det i princip inte går att modda varken låsbulten(?!) eller delen i karmen, så det måste nästan vara ett lås med övervakningsmöjligheter från fabrik.
 
https://mobil.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/201788-z-wave-da-haus-hemautomation-127.html#post1870362
Variant för zwave och assa2002
 
M
Hatten av för den där lösningen :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.