Hej.
Inspirerad av lite vänner på detta eminenta forum startar jag en tråd som antagligen blir en av de minst uppdaterade av den enkla anledningen att det inte är så mkt som ska göras...just nu. :)

Jag och min fru har i alla fall köpt en fastighet där huvudbyggnaden har anor från 1860. Huset totalrenoverades 1991 då man gjöt bottenplatta under huset och byggde till en vinkel. För en bilintresserad tok är det alltid bra med ett hobbygarage och då är en mangårdsbyggnad på runt 90 kvm mumma. Planerna just nu är att få ordning på tomten och njuta av sommaren. Till hösten ska det byggas en dubbelcarport för de vanliga bilarna, carporten ska projekteras så att vi själva kan isolera, slänga på en dubbelport och få det till ett "vanligt" dubbegarage vad det lider.

Tillträde var i måndags och det tog bara några timmare från att vi fått nycklarna tills en vägg var riven. Denna vägg är det enda vi har tänkt göra invändigt just nu då vi tror på konceptet att bo in sig innan man bygger om för mkt.
Lägger upp lite mäklarbilder och några nytagna.

77630622.gif

41189692.gif

dsc0046ak.jpg

Garaget. Ska isolera och sätta gips under sommaren.
img8539d.jpg


Vägg på övervårning en timme efter att vi fått nycklarna...

img8545t.jpg


Vägg på övervåning tre timmar efter att vi fått nycklarna... :)

img8556l.jpg


En å på tomten är alltid bra att ha. Tilta på huvudet, jag och img-shack är inte överens idag.

dsc00511qd.jpg
 
En å på tomten är som gjord för att ha ankor i ;)
 
Ankor får det vara hur många som helst. Det jag är mest intresserad av är kräftorna som finns däri. Trevligt att kunna fiska sina egna kräftor till skivan i augusti. :)
 
Grattis till torpet Daniel och Mari!

Ser mycket fram emot att följa er i ert "lilla" projekt.

Välkomna in i "byggahus familjen"! :p

Mvh
Fredrik
 
Kräft kalas, kräftkalas ja nu blir det kräftkalas:)

Roligt och bra o samla alla bilder du ska ta här och dokumentera så jag kan sitta i min hyrslägenhet och äta popcorn och kolla:)

Huset är ju fullt beboligt så garaget måste bli prio nummer 1!

På med vagnen, iväg o köp isolering, lite reglar, samt en massa vit väggplåt.
Lysrörsarmatur på jula är billigt och bra;)

Sen drar du på biltema eller bauhaus och handlar garageklinkers.

Sen bjuder du hem Fidde på några öl så har ni smackat upp isolering o plåt på en dag:)

Sen är det så vackert så du inte kan låta bli att börja med golvet;)


MVH/
 
Kapten_Haddock skrev:
Sen bjuder du hem Fidde på några öl så har ni smackat upp isolering o plåt på en dag:)

Sen är det så vackert så du inte kan låta bli att börja med golvet;)


MVH/
Say what?
Du anser inte att jag har nog med mitt eget? :D

Fast iofs så e man alltid behjälplig om de behövs... d^_^b

Mvh
Fredrik
 
Fidde_ skrev:
Say what?
Du anser inte att jag har nog med mitt eget? :D

Fast iofs så e man alltid behjälplig om de behövs... d^_^b

Mvh
Fredrik
Jag tycker det där lät som en lysande idé Fidde. ;)
Lägg ditt projekt på is och kom till mig istället. d^_^b

För att inte bara snacka massa blaj i tråden kan jag meddela att flyttlasset har gått nu och det förmodligen blir lite smidigare att renovera och uppdatera när man kan jobba på kvällarna.

Till helgen ska en temporär parkeringsplats byggas, en flyttbar trall ska snickras och garagegolvet ska få en första strykning med färg. Vill egentligen lägga klinkers men man måste prioritera lite just nu.
 
Väntar med spänning på att få se hur en temorär parkeringsplats ser ut! :D:D:D:D:D

Mvh
Fredrik

The Snowman skrev:
Jag tycker det där lät som en lysande idé Fidde. ;)
Lägg ditt projekt på is och kom till mig istället. d^_^b

För att inte bara snacka massa blaj i tråden kan jag meddela att flyttlasset har gått nu och det förmodligen blir lite smidigare att renovera och uppdatera när man kan jobba på kvällarna.

Till helgen ska en temporär parkeringsplats byggas, en flyttbar trall ska snickras och garagegolvet ska få en första strykning med färg. Vill egentligen lägga klinkers men man måste prioritera lite just nu.
 
Jahapp, äntligen dags för lite semester och uppiffning av garaget.
Beordrade hit svågern i morse och vi satte igång. Det som stod på schemat var isolering av plåtskjulet.

Utgångspunkten kunde definitivt varit värre.
img9511k.jpg

Vindpapp uppsatt.
img9515u.jpg

Reglar och läckt uppsatt.
img9517ov.jpg

Stenull och plast uppsatt och vi tar kväller. Spånskiva och gipsskiva åker upp imorgon och sen ska det målas. Kan nog bli något av detta till slut med.
img9521a.jpg
 
Garaget blev färdigisolerat under semestern och min gamla veteranbil fick åter komma in i värmen. Taket tar jag ett ryck med i höst. Spackling under sensommaren och sen målar jag till våren när jag kan flytta ut bilen igen.

dsc0250gy.jpg
Spånskiva under gipsskivan och 95 mm isolering därunder. Bör funka hyfsat i alla fall. Golvet flytspacklas någon gång längre fram. Eftersom detta är mekgaraget är funktion viktigare än finish.

img9619y.jpg
Den här bilen gillar inte riktigt att stå utomhus för långa stunder, eller så är det jag som inte gillar att den får stå ute. Hur som helst är det vädret som står när jag kan jobba inne i garaget. Känns väldigt positivt att få gå inomhus och jobba när det är fint väder och få jobba ute vid skitväder. ;)

Hur som haver var detta det lilla projektet under sommaren. Vi har nämligen börjat projektera ett garage på cirka 80 kvm byggyta med dubbelport och isolerad förrådsdel. En nackdel med gamla torp är att det finns väldigt dåligt med förvaringsutrymmen och vi har tänkt lösa det med ett vinterbonat förråd i garaget.
Garaget ska stå på en plats där det varit en extremt vildvuxen granhäck och för att över huvud taget komma åt stammarna och kunna hugga ner träden fick vi röja en del.

dsc0270ov.jpg
En dryg timme in i röjningen. Ganska kompakt och risigt.

dsc0272jl.jpg
Slutet på dag ett. Glädje, vi kan skymta resten av vår tomt där bakom!

dsc0276zi.jpg
Färdigröjt. Det är nästan så att man blir lite ledsen över att behöva såga ner träden nu när man lagt ner så mkt slit på att röja upp. ;)

Första veckan i september kommer grävmaskinen hit och bygger ny väg och gräver grund. Till dess måste allt vara klart vad gäller träden.
 
Hände en del små saker i höstas och nu väntar vi på våren då det förhoppningsvi
Häcken borta.
dsc0322ol.jpg

Den var ihopvuxen så uppe i kronorna att vi fick fälla träden ca tre åt gången. Högg av första, inget händer. Högg av andra, zip, zero, nada. Högg av tredje och wooom så kom alla tre farande. Stabilt och bra.
Jag har inget emot granhäckar i stort och kommer framåt våren plantera en ny i anslutning till vägen ni ser i bakgrunden. Det är lagom avstånd, ca 50 meter bort, för bra ljudbarriärer är de sannerligen.

Vägen upp till gamla garaget, och platsen där nya garaget ska vara, var felplacerad och inte bra nog så den gjorde vi om.

Före.
dsc0128co.jpg
På denna bilden ser man den massiva granhäcken och lite annat växtligt bös som nu är borta.

Under tiden.
dsc0358ut.jpg

Efter.
dsc0367o.jpg


Markarbetet för garaget gjordes vid Lucia och det såg bra ut.

dsc0483oj.jpg

Natten till lördagen kom så ett sjukt oväder och det regnade och åskade något vansinnigt så på morgonen hade vi pool i garagegrunden.

dsc0484c.jpg

Anledningen till detta var att "gräsmattan" är ngn decimeter högre än vad den ska vara medan vägen och uppfarten är ngn decimeter lägre än vad det kommer bli. Som tur var fanns maskinen kvar på tomten och vi dikade ut på åkern så att det blev avrinning. Detta hade vi tänkt göra till våren när vi bygger men det var lika bra att ta det på en gång.
Beställde hem 14 kubik grus med och byggde upp uppfart och väg och paddade så nu är det inga vattenproblem.

Till våren fräser vi av all jordmassa, sår gräs och gör en snygg infart med stora massiva stenstolpar jag hittade i en brädhög på tomten. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.