• 8465149351.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hehehe de gör det :D

Men de e nog riktiga maskiner tagna med en systemkamera och nån lustig inställning :D

Såg sånna foton för nån vecka sen på städer osv såg sjukt leksakigt ut.
 
Ädrar rubriken. "Småmaskiner till salu" för tankarna till att inlägget skulle vara en annons.
 
Mycket vidvinkel och stor bländare för kort skärpedjup och nära, då blir det så.
 
Fast det är ändå märkligt att han lyckat få till ett sånt kort skärpedjup med vidvinkel, trots stor bländare - ser onekligen lustigt ut!

/A
 
Alko skrev:
Fast det är ändå märkligt att han lyckat få till ett sånt kort skärpedjup med vidvinkel, trots stor bländare - ser onekligen lustigt ut!

/A
Stor bländare ger kort skäpedjup. Stor bländare = lågt bländartal.
 
Jag har också sett annonsen och tänkt tanken att det var "Wallace & Gromit"-pytteprylar. Dock trodde jag att det var Photoshoppande i kanterna som var knepet.
 
Jag tror bilden är manipulerad, man suddar bakgrunden med något filter för att framhäva säljobjektet. Titta på utmatningsbordet, tycker att det ser ut som en skarpare kant ovan denna. Sett fler sådana annonser som har funkat riktigt bra, men den här var ovanligt misslyckad med sin dockskåps-känsla.

(och tittar man på de andra bilderna i annonsen så tycker jag det är ganska uppenbart, men jag kan mycket väl ha fel, kan inget om fotografering) :)
 
Redigerat:
Nåt har dom nog gjort efteråt, se på vinjetteringen tex.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Jag tror bilden är manipulerad, man suddar bakgrunden med något filter för att framhäva säljobjektet. Titta på utmatningsbordet, tycker att det ser ut som en skarpare kant ovan denna. Sett fler sådana annonser som har funkat riktigt bra, men den här var ovanligt misslyckad med sin dockskåps-känsla.
Jag tycker dockskåps-känslan är riktigt cool + att den gör att jag tror att jag faktiskt skulle ha plats med maskinerna:)
 
Dr_Jerkyll skrev:
Jag tror bilden är manipulerad, man suddar bakgrunden med något filter för att framhäva säljobjektet. Titta på utmatningsbordet, tycker att det ser ut som en skarpare kant ovan denna. Sett fler sådana annonser som har funkat riktigt bra, men den här var ovanligt misslyckad med sin dockskåps-känsla.

(och tittar man på de andra bilderna i annonsen så tycker jag det är ganska uppenbart, men jag kan mycket väl ha fel, kan inget om fotografering) :)
Hur kan den vara misslyckad om den får en egen tråd på byggahus? :D
 
Dzollero skrev:
Hehehe de gör det :D

Men de e nog riktiga maskiner tagna med en systemkamera och nån lustig inställning :D

Såg sånna foton för nån vecka sen på städer osv såg sjukt leksakigt ut.
Brukar kallas tilt-shift efter den kamerautrustning som används (kan även fejkas direkt i Photoshop, men resultatet blir sällan lika bra).
En kille som heter Keith Loutit gör fascinerande videofilmer med denna teknik, se denna t.ex.

http://vimeo.com/1789964
 
jag får lite av denna effekt med mitt 70-300 objektiv från canon.fotar man i raw format så kan man redigera det ytterligare i photoshop genom att lägga på olika filter och på så sätt framhäva själva objektet som mer färgrikt och det gör det ju tydligare vad som säljs.Detta används flitigt på reklambyråer.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.