Hallå!
Jag är mitt i renoveringen av mitt lilla kök (kokvrå som blivit köksvägg), och jag har en fundering av fläkten. Det sitter väggskåp på båda sidor ovanför spisen, och det blir närmare exakt 60cm emellan. Jag tror att jag gärna vill få plats med täcksidor, det borde ju bli snyggare, men det går ju inte om fläkten är 60cm. Finns det någon som har lite tips på hur man kan lösa det? Jag har letat efter smalare fläktar, men jag har förstås inte någon stor budget (åtminstone inte till fläkten!) och utbudet verkar inte vara så jättestort.

Vad tror ni till exempel om den här? http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/flaktar-designkapor/gorenje-dah-550-e

Det är en gasspis, men jag förmodar att det inte är särskilt viktigt att fläkten är exakt lika bred som spisen (nämligen 60cm).

Tacksam för tips och smakråd.

/T
 
Eftersom jag har exakt samma fläkt så kan du får lite bildbevis av mig på hur den fungerar i köket. Som helhet är jag nöjd med fläkten, ända negativa jag kan komma på är att ventilationsgallren på sidan av fläktkåpan är vita, nu har jag vitt kök så för mig smälter de in, men det kanske inte skulle varit lika snyggt om man hade haft väggskåp i ek bredvid. Sen var väl konstruktionen lite ranglig, den själva rostfria kåpan ovanför fläkten tyckte jag var lite väl sladdrig. Fästena som följde med stävjde inte heller inte ut den riktigt snyggt. Min lösning blev att sätta en tillkapad klinkerskiva i bakkant längst ner så själva kåpan hölls ut ordentligt. Bilderna får tala hädanefter hur det blev. Förresten , jag har inga täcksidor på väggskåpen om du nu undrar över det...

Kom på en sak till, Gorenje märket tycker jag inte är så snyggt:). Inget som direkt stör ögat visserligen mer än att det står just Gorenje.
 
  • PICT0168.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0170.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0171.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack, kul att du delar med dig med lite bilder! Jag tycker att fläkten ser bra ut på bilderna, men det låter ju lite tråkigt om den är för ranglig. Tittade du på några andra modeller också, eller är utbutet lite dåligt?
 
Locos skrev:
Sen var väl konstruktionen lite ranglig, den själva rostfria kåpan ovanför fläkten tyckte jag var lite väl sladdrig. Fästena som följde med stävjde inte heller inte ut den riktigt snyggt. Min lösning blev att sätta en tillkapad klinkerskiva i bakkant längst ner så själva kåpan hölls ut ordentligt.
Jag undrar om det där inte är rätt vanligt. På min Thermex-kåpa blev jag tvungen att såga till en ram av plyfa för att hålla ut "skorstenen" ordentligt i nederkant, för annars blev det bitvis glipa mellan den och själva kåpans kant.
 
Hemmakatten
Eftersom du har ett litet kök skulle jag ha en hel rad köksskåp över bänken och spisen och köpa en utdragbar fläkt som sitter i överskåpet. Det blir absolut snyggast, tycker det blir för ihopträngt med en frihängande fläkt mellan två köksskåp.

Det blir dessutom mycket enklare med rengöring av vägg (som inte heller behöver kaklas) och skåpsidor som inte då behöver täcksidor) och inte behöver torkas av.

Det enda du behöver tänka på är att sätta överskåpen 65 cm ovanför bänkskivan eftersom det är kravet när man har en gasspis. även om du har en frihängande fläkt tror jag att du måste sätta skåpen bredvid spisen på 65cm höjd, eftersom de är så nära spisen.
 
OJ - vilka långa svar!! Gå in på www.fjaraskupan.se och titta på deras fläktar - där finns en rörformad fläkt som skulle passa utmärkt!!

//Helen
 
Torwald skrev:
Tack, kul att du delar med dig med lite bilder! Jag tycker att fläkten ser bra ut på bilderna, men det låter ju lite tråkigt om den är för ranglig. Tittade du på några andra modeller också, eller är utbutet lite dåligt?

Jag körde mer på att peka med musen på nätet, beställa hem och hoppas det blir bra:). Nu var jag visserligen lite mer noggrann än så men den ända vitvaran jag kollade på innan i köket var kylskåpet för att kolla hur mycket det byggde ut när jag öppnade det dels vilken rostfri nyans det var på det. De andra vitvarorna och fläkten läste jag bara om och försökte få ett kvalitetsintryck av dem när jag kollade på bilderna. Fläkten var väl det jag undersökte allra minst men jag är som sagt nöjd med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.