Letar och letar och letar efter hus, har tidigare tittat på Nybro och den planlösningen tilltalar oss verkligen.

Sedan är vi lite tveksamma vad det gäller övervåningen, kan man få plats med 3 sovrum (minst 11 kvm), ett allrum, badrum och ett litet förråd där.

Nästa sak är att det blir inte så himla billigt om man vill ha alla tillval som vi vill ha....och när vi gjort dom så är vi ändå inte nöjda :confused: Vill helst ha svarta vitvaror, målad microlit på väggarna, andra köksluckor, annan lösning på köket.....o.s.v.

Så nu börjar jag fundera på om man;

1. Ska köra på "göra själv konceptet" fast man inte bygger själv utan tar in annan firma som fixar det (vi är inte den händiga typen på detta område) ;)

2. Ta in offerter på att bygga något liknande Nybro, men med 2 våningar eller förhöjt väggliv.

Är det någon som har ett hum om vad detta skulle kunna kosta, har en gräns på drygt 2 500 000. (Detta är i Sthlm, så 10% extra på priser ute i landet behövs nog)

När vi nu kom in på sthlms priser så kan jag passa på att kolla om ni tror att man kan komma billigare undan genom att leta efter byggare ute i landet
 
Hej!
Vi har tittat på Fiskarheden och Pearlhouse.
Vi tycker de båda är prisvärda.
Både vad det gäller att göra ändringar i deras modeller o rita helt nytt =) Vi skickade en enkel skiss o en lista på vad vi ville ha för utrymmen. Arkitekterna skötte resten.
Hur många kvm är ni intresserade av? Låter som det kan vara upp emot 180 - 190?
Då kan nog både FH o PH vara intressant. Sen gör Karlsons hus fina grejer oxå!
 
Vi behöver ligga på minst 190, men kan gärna ta lite större :) Problemet är de flesta tomterna i området har en planbegränsning på 2 våningar/120 kvm/ brukar vara okej med 10% överyta. Man kan även ha större markyta om man har 1 - 1½ våning, men max 1/5 del av markytan...och den är oftast 600 - 700 kvm, så det blir inte så mkt mer.

Karlsonshus pratade jag med igår, helt klart intressanta....men kanske liiiite för dyra för oss, men ska kolla vidare lite på det. Ska kolla mer på arkitektförslaget, blir så insnöad på att man ska fixa det man kan själv....vilket i ärlighetens namn inte är särskilt mkt när det gäller husbygge *S*
 
Vi med! Men vi vill ha hjälp med uppstyrningen ordentligt och ritningshjälp.
Vi tittar på att upphandla fram till att vi kan göra det sista själva...lägga lite golv o lister o så, måla kanske. Det är ett alternativ hos iallafall PH och FH, hos Karlsons hus vet jag inte hur de gör?!
Svårt med byggrätt som känns som det inte räcker till.
Jag tycker ni kan testa o skriva en lista på vilka rum ni vill ha..på vilka kvm o se vilka som kan återkomma med ett svar ni gillar! Den listan kan man ju skicka ut till ganska många...=)
 
Jag är snart klar med övervåningsbygget på mitt Nybro.

Jag har klämt in 3 sovrum, två på ~tio kvm och ett på ~13 kvm (vinkeldelen) tv-rum/allrum, badrum och 2 små förråd.

Det känns fortfarande rätt luftig och öppet.

Jag tror jag har lagt ut planlösningen i SMV-vindsbyggartråden.
 
Vad skysst! Ser fint ut!
Allrummet känns inte lite smalt i verkligheten?
Vad är det för mått?
 
Allrummet är lite långsmalt till formen, men delen framför trappan är större än man tror.
Rummet ska snarare ses som det har två rumsdelar, en tv-del och en allrumsdel.

Mattläggaren fixade till fallet mot golvbrunnen igår så snart är badrummet klart.. :)

Nästa steg är att slutföra elinstallationen så det blir el och belysning uppe.

Börjar ana slutet nu :)
 
Nån som vet nåt om Smålandsvillans "Gör det själv hus". Villa Nybro samt Visings Ö kostar i det sammanhanget 894 000:-.
 
varför har ni kört fast vid att smålandsvillan har det absolut billigaste huset för??det finns åtskilliga i detta segment.
lb hus , myresjöhus ,eksjöhus m,m m,m samtliga har lågpris alternativ och olika former av entrenad former.
dom enda som inte har lågpris hus är väl trivselhus,sävsjö trähus m,m
 
nybyggd skrev:
varför har ni kört fast vid att smålandsvillan har det absolut billigaste huset för??
Har ej kört fast vid S-villan. Men kollar runt och jämför olika alternativ! Inget litet beslut att ta...
 
Har inte alls kört fast vid Smålandsvillan pga av priset, snarare tvärtom (de blir inte så billiga i slutändan) Men jag tycker att Nybro har PERFEKT planlösning på undervåningen för oss, och sedan tycker jag att det är snyggt också.

Men jag är nu inne på detta; planera mitt eget hus, bottenplanet följer Nybro i planlösningen, men sedan gör man en lika stor övervåning. Taket kommer vara helt annorlunda, med en höööög rak vägg ända upp till nock, och sedan tak på andra sidan. Vinkeln kommer ligga mot den platta sidan, och där lutar taket åt andra hållet....om någon fattar vad jag menar :)
 
evasch skrev:
Har inte alls kört fast vid Smålandsvillan pga av priset, snarare tvärtom (de blir inte så billiga i slutändan) Men jag tycker att Nybro har PERFEKT planlösning på undervåningen för oss, och sedan tycker jag att det är snyggt också.

Men jag är nu inne på detta; planera mitt eget hus, bottenplanet följer Nybro i planlösningen, men sedan gör man en lika stor övervåning. Taket kommer vara helt annorlunda, med en höööög rak vägg ända upp till nock, och sedan tak på andra sidan. Vinkeln kommer ligga mot den platta sidan, och där lutar taket åt andra hållet....om någon fattar vad jag menar :)
villa nybro är ganska lik lb hus ugglan 147-159 samt eksjöhus kvadraten myresjö har en sådan åxå.
 
Evasch,
Jag kan bara instämma i att villa Nybro är fin! Du kanske också sett visningshus i Stockholm (ser du bor där)?
Det djup man ser i huset, från hall-kök ända ut i vardagsrumsvinkeln är unikt för hus vi sett på, enormt trevligt, vilken rymd! När vi räknade på slutpriset bled det dock rätt dyrt, enkl. inredd övervåning. Jag tycker Smålandsvillans hus är fina, har bara varit detta med grunden som gjort oss tveksamma, och nu har vi gått in på annat spår.
Vi var också inne på att låta Nybros planlösning inspirera ett egenritat hus. Din idé är fin.
Nybyggd, håller inte med om att Ugglanhusen liknar villa Nybro eller eksjöhus kvadraten...hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.