Det är ju ett mode och det är väldigt många hustillverkare som erbjuder husmodeller som har liggande panel på fasaden.

Varför skulle det vara så farligt med liggande panel? Så alla hus i New England-stil kommer att ruttna bort menar du?
 
Inga problem med att ha liggande panel, så länge det är rätt panel och rätt ytbehandling.
Liggande panel har vi haft i Sverige väldigt många år, och många andra länder med.

Ett hus längre bort i kvarteret har originalpanel som är liggande och är byggt 1935, den panelen är det inga större fel på.
 
ja formgud sa det var ok från 1935. annat virke kärnvirke. jag vet vad det gamla utycket om kärnvirke betyder, men det härrör från 1850-talet. all vätska inkommande mot ådring är fel. köp alldrig ett hus med liggande panel, spelar ingen roll om det är oljebaserade träslag. varning. köp inte om du inte själv är byggmästare och göra ett bra pris
 
Vill nog också försvara liggande panel. Tror inte det är någon större skillnad mot stående panel utan ytbehandlingen och virkeskvaliteten betyder mer.
Har själv liggande fjällpanel på övervåningen som sattes dit på 1960-talet och på tre sidor av huset (oljefärg/linoljefärg) har jag inte behövt byta en enda bräda vid ommålning men på fjärde sidan (öster) har av någon anledning målats med tät färg ("plastfärg") och där var 50% rötskadade...
Som kuriosa kan nämnas att orginalpanelen från 1921 finns kvar i en gavelspets fast där är den diagonalställd som dekoration i skyddat läge.
 
alla gör vad de själva tycker är bäst. det är frihet. att ha kunskap och visdom är en annan sak. nya tankar och tekonologi kanske ärbra. men gammal visdom gäller
 
ja liggande men inte panel plank från förlista skepp. men hade ekplank. stor skillnad i kustsamällen som knappt sett en ekplanka.
återigen aldrig liggande plank. på hus
en djävla skillnad på en båt.
gör vad du vill.
demokrati gäller även dårar och sneseglare.
kör för fullt.
 
Tror det är viktigare med ytbehandling och rätt utförda anslutningar vid dörrar och fönster samt plåtar mm än om det är stående eller liggande panel
 
@bigbula

Vad grundar du ditt resonemang på att man aldrig ska köpa ett hus med liggande panel? Är det av egen erfarenhet eller är det vetenskapligt du har kommit fram till detta förakt...?
 
Bigbula - öppnade du överhuvudtaget länken som Ingenjören postade?

" Liggande panel har av tradition använts av främst två skäl - den motstår väder och vind bra och den är enkel att applicera på ett vertikalt regelverk.

Fasadtypen är vanlig i slagregnsrika områden i västra Sverige och i Norge. En fördel är också att det är förhållandevis enkelt att byta ut och reparera skadade partier.

Under de senaste årtiondena har den förhärskande åsikten i Sverige varit att liggande panel klarar påverkan av regn sämre, att vatten skulle driva in i fogarna och skada träet. Stående panel har i stället ofta rekommenderats eftersom vattnet där inte ligger kvar på brädernas kanter.

Senare undersökningar om fasader och fukt har visat att det är lämpligt att inta ett mer nyanserat förhållningssätt. Den del av träet som är mest känslig för vatten är ändytorna. Ändträ i stående panel utsätts för större fuktbelastning än ändträ i liggande panel."
 
johanpelle skrev:
Liggande träpanel som är det sämsta man kan ha på ett trähus lockar man nu stadsbor som går i villaplaner med.
Fula affärmetoder. Bli utskrattad senare för att man bor i fattigvilla är inte roligt för de som blir lurade.
[länk]

Tänk bara på de usla träruckel som Jan Långben och Kalle Anka brukar bebo.:mad:
Hmm, som redan påpekats så erbjuder många hustillverkare redan liggande panel och det gäller både dyra och billiga tillverkare. Så vad har egentligen liggande panel med "fattigvilla" och specifikt Smålandsvillan att göra? Sen förstår jag inte kopplingen mellan rubriken "Smålandsvillan trycker på sparknappen" och liggande panel och varför det skulle vara fula affärsmetoder och lurendrejeri att erbjuda ett alternativ med liggande panel.

Så det skulle vara intressant om du utvecklade ditt resonemang lite.
 
Bor i hus från 70 tal med liggande panel......inga problem hittils. Någon planka har fått bytas ut. Inte mer problem än stående, trots att det inte är kärnvirke från tidigt 1900 tal utan 70 tal skitski.
 
Det var en intressant ögonöppnare när jag började segla på Sörlandet (Norges sydkust) efter att ha kajkat runt i Bohuslän några år.

Nästan alla hus hade vitmålad liggande träpanel, vackra tegeltak och gröna/blåa/gråa fönsterfoder i de små kuststäderna
Larvik, Stavern, Nevlunghavn, Skagerö, Risör, Tvedestrand, Arendal, Kristiansand och Mandal.
Man njöt av den fina välskötta träbebyggelsen.

Så tillbaka i Bohuslän var det sidiplattor, sidiplattor och sidiplattor på hus efter hus i fiskelägena.

Vilken skillnad!
 
Förstår inte alls tråden. Jag har ett hus som är drygt 100 år gammalt med liggande panel i Bohuslän. Noll problem. Jag har också en annan bohusstuga med stående panel med lock. Byggt tio år tidigare, och förvisso under fattigare förhållanden, men det är också i den som det finns rötskada finns, som någon skrev i tråden, i botten på en bräda. :)

Däremot är jag skeptisk till liggande panel som man använde på 60-70-talet. Vet inte riktigt vad den heter men det är väl regelbundet problem med den typen när de ligger om lott. Sådan använder man ju inte när man bygger nytt nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.