Är intresserade av ett Vill Nybro och har varit hos Smålandsvillan där vi gjort en kalkyl. För att hålla nere kostnaderna funderar vi på vad som lönar sig att göra själv. Så vitt jag kan förstå kan man välja att tex tapetsera vissa rum själva, detta är något vi kan göra själva. När det gäller badrum så behöver vi någon som kan fixa detta åt oss. Vi vill inte ha våtrumsmatta/tapet som är standard hos SMV men ca 50000 för att få det kaklat låter mycket tycker jag. Genom att hyra in en firma och få tag i någorlunda billigt kakel, kan man tjäna en del eller?


När det gäller vitvaror har jag hört att man ska fixa det själv eftersom affärer som SIBA och Onoff har driver ibland och kan göra ett bättre pris än vad SMV kan. Detta berättade säljaren på SMV. Han sa även att de däremot har bra pris på kaminer. Eftersom han är säljare tar man ju allt med en liten (stor) nypa salt.. Vill gärna ha tips och höra om era erfarenheter!
 
Vi har flyttat in i en Villa Ljungby för ett litet tag sedan.
Vi valde att välja färdigtapetserat och ångrar oss inte ett dugg.
Killarna gjorde ett superjobb och gjorde åt ca 10 10-liters hinkar med spackel.
Inte ett fel på en enda tapet i hela huset och dom slet i en vecka ca.
Skall man köpa eget golv, tapeter osv osv o fixa allt själv, så blir det inte så "jättestor" skillnad i pris. Sen finns det alltid massor med andra saker man kan lägga ner kraft o pengar i efter man "fått" huset.

Vi förhandlade till oss rostfria vitvaror i priset och köpte även nått annat paket med fönster på övervåning mm för en mindre summa.

Priset på 50.000:- för badrummet är med golvvärme i priset och standardkakel med arbete. Det tar ca 5 arbetsdagar för dom att fixa det om ni vill innan inflyttning.
Vi valde matta från armstong (randig svart/vit) med mörkt mönstrat golv som blev superbra. Vi tänkte göra ett stort kaklat badrum på övervåningen istället.

Kaminen väntar vi med för att se om vi har behov av den energimässigt. Har en "gel" kamin för mysfaktor nu.

Supernöjda med huset är vi iaf. MKT hög kvalitet på Hus/arbete ännu iaf! :D
 
Vi valde att köpa alla vitvaror själva, men det var för att vi ville ha lite lyxigare grejer än det som SMV erbjöd. Vi valde även bort alla badrumsgrejer utom själva toalettstolen (den gick inte att få billigare). Nu blev det visserligen lite dyrare på totalen, men vi är helnöjda med vårt val och skulle aldrig gjort på annat sätt. Det enda "bekymret" är ju att saker man gör själv eller köper på sidan av inte ingår i entreprenaden, så det får man fixa på plats själv och blir det något tokigt får man även lösa det på egen hand. Men är man händig eller har folk som kan hjälpa till, så räkna på vilka skillnaderna blir om ni kör helt på SMV kontra eget inköp och arbete.

När det gäller kaminen, så förstod jag iaf när vi gjorde klart allt, att det var bättre att beställa via SMV om man hade planer på att sätta in en. Det handlar väl till stor del om att de direkt i fabriken kan lägga en tillluftskanal till kaminen via golvbjälklaget, sätter man dit en i efterhand kan det vara lite knöligare att lösa den biten utan att få något synligt. Sen förstärker de ju direkt grunden på det ställe kaminen ska stå, men det kanske inte är så svårt att fixa själv. Nu är ju inte jag någon expert på det här, så rätta mig gärna om jag har fel angående kaminen. :)
 
kaminen är det bästa tillval vi gjort helt klart!
Vi valde dock att inte sätta in den från fabrik, utan fick den löst levererad m huset. En annan placering var orsaken, vi är skitnöjda. Har dock ingen tillfluftskanal (ej nödvändigt) men förstärkt golv osv. de löste snickarna på plats.

Vi valde också bort all badrumsinredning, inte så smart i efterhand då blandare etc. inte är så fula som jag trodde. Hade jag valt om det idag så hade jag bara tagit bort kommoden och spegeln. Men tagit blandare osv.

Vi tog vitvaror och allt sånt direkt med huset. Framförallt av garantiorsaker, Jag vill inte stå in diskussion om att vi skulle felinstallerat saker, om något händer.
 
A
Har ni ändrat om något i planlösningen och hur har ni löst det med förvaring i hallen?
 
Anna_Robban skrev:
Har ni ändrat om något i planlösningen och hur har ni löst det med förvaring i hallen?
Vi använder oss av IKEA´s lack hyllor för förvaring i hallen. En på väggen där varje familjemedlem har ett eget fack för mössor, vantar m.m. Vi har ytterligare en lack-hylla som står på golvet, där vi förvarar de skor vi använder för tillfället. Fungerar även som sittplats för den som vill.
(Finns en bild i min blogg: http://memyfamilyandi.blogg.se/ )
Sedan har vi satt krokar på väggen för säsongens jackor samt för gästernas kläder.

Nu får man ju inte plats med så väldigt mycket just i och på hyllorna, men för oss har det varit bra. Nu måste man sortera bort kläder och skor som inte ska användas under perioder, vilket inte fungerat så bra hos oss tidigare. Har även haft funderingar på att skaffa en byrå eller liknande som vi kan ställa under trappen, men längre än så har vi inte kommit. I tvättstugan (inga bilder än, måste "röjas upp" lite mer först) har vi satt upp IKEA Trones skoskåp där vi har finskor och skor man inte använder till vardags för att de ska vara lätt att komma åt. Resten av det vi för tillfället inte använder, förvarar vi i garderober ute i garaget. Vet inte heller hur vi kommer nyttja groventrén i framtiden (för tillfället har vi inte ens någon trapp där). Måste känna sig för lite först :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.