Hej!

Vi har länge tittat på att bygga nytt hus. Ju mer vi ser på det verkar en smålandsvillan huskvarna (2 vån) bli det mest intressanta valet. Vi har dock kört fast hos säljaren på två punkter:

1) Vi hade helst sluppit radiatorer och kört med golvvärme på båda våningarna. Detta tycker vi väl inte borde vara något problem då smålandsvillan själva säger att deras isolergrund är 30% (tror jag) mer effektiv i att isolera än en platta. Vi tänkte i så fall välja bort golv och lägga detta själva + golvvärmen. Möjligt?

2) Trappan. Vi har två barn och ofta gäster, och det finns inget vettigt ställe i huset att förvara skor, kläder, mössor, vantar paraplyer etc. Det enda vi kan komma på är att flytta trappan och bygga en rejäl garderob där. Detta är inget som smålandsvillan erbjuder, så alternativet är ju att välja bort trappan och såga upp hål för en ny trappa själv. Någon som har gjort detta eller känner till någon blogg som gör det? Trappan får ju hamna någonstans i vardagsrummet... men var och hur.

Sen kan man ju undra varför vi inte väljer ett annat hus typ Myresjö smart 168 som erbjuder fler förändringsmöjligheter, men vi tycker kan genom vänner och bekanta som kan hjälpa till med visst arbete få ner kostnaderna rejält jämfört med den kalkyl vi fått för ett myresjö.

/S
 
Har ni tittat på Hjältevadshus? Eksjöhus? Vårgårdahus?
Går säkert att förhandla fram så att ni kan göra en del av arbetet själva.

1. Tror inte det är någon bra ide att lägga in golvvärme i efterhand, blir dyrt och besvärligt för er då ni får kompletta med spårad spånskiva eller golvvärmeskivor i cellplast vilket ger problem med att de bygger ytterligare en ca 20mm extra på höjden.

2. Jag tycker personligen inte att smålandsvillan har någon bra lösning för hallen i någon utav deras hus...
 
steve5432 skrev:
Hej!


Sen kan man ju undra varför vi inte väljer ett annat hus typ Myresjö smart 168 som erbjuder fler förändringsmöjligheter, men vi tycker kan genom vänner och bekanta som kan hjälpa till med visst arbete få ner kostnaderna rejält jämfört med den kalkyl vi fått för ett myresjö.

/S

Är det ett komplett pris ni fått från Smålandsvillan, med tillval etc? När vi jämförde tillverkare blev Smålandsvillan, efter att man insett att trapp, fönster etc behövde läggas till, inte speciellt mycket billigare än andra tillverkare där man har högre standard och fler valmöjligheter.

Personligen tycker jag det verkar dumt att välja just smålandsvillan om det är viktigt med golvvärme och att göra ändringar i ritningen. Det låter både dyrt, krångligt och som upplagt för trubbel om det upptäcks fel på huset i ett senare skede.
 
Låter som att ett Hjältevadshus ur serien SOLID hade varit ett passande val för er.

Dock kan jag inte rekommendera att köpa hus av dem.
Sämre service och skadehantering får man leta efter.
Allting är tipptopp innan man ska betala.
Sen skiter de i allt.
 
Har ni redan tomt? Hur stor är den?

Efter att ha byggt ett enplanshus (visserligen med förrådsvind och litet gästrum där uppe,
skulle jag aldrig mera flytta in i ett 2- eller 3-planshus.

Men om tomten är liten så...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.