Hej!
Det verkar inte vara så vanligt att man inte har 45 graders vinkel på taket på sin smålandsvilla.
Vi tittar på ett område där detaljplanen säger max 38 grader. Så därför tänkte jag fråga er som åxå har byggt med 38 graders vinkel:
känns det som att mycket att ytan förvinner på övervåningen?
hur många kvm boyta får man ut av en inredd övervåning?
Kostar det något i tillval hos SMV att byta taklutning?

övriga kommentarer på att ha 38 graders lutning på taket istället för 45 grader

mvh
Andreas
 
Vi har 38 grader Villa Västervik.
Kostade inget extra att välja.
 
Det jag kan säga är att på landsbygd smälter 38 graders husen bättre in o det är väl därför ni har det kravet. Har man inte förhöjt väggliv (vilket inte smålandsvillan erbjuder) kan man i princip bara ha ett sovrum i vardera gaveln. Så ett av d mindre villorna ger alltså då bara två sovrum uppe. Vinkelrummet i nybro är mindre än man tror (se bild osv på bloggar ex). Nu har ju smv kommit med ännu ett vinkelhus som jag tycker är lite smartare än nybro men det är ju en smaksak.
 
Vi har 38 grader Villa Västervik.
Kostade inget extra att välja.
Hej mdredfox8.
hur stor yta har ni på den inredda övervåningen?

mvh
Andreas
 
Hej Malin.
Tack för svaret. Om jag tolkar tid rätt så tycker du inte att det är någon bra ide att välja SMV om man tvingas till 38 graders lutning då man inte kan få förhöjt väggliv?

/Andreas
 
Det bästa är att försöka få se ett hus i verkligheten, hur man upplever det inifrån. Men det blir väl små rum om man vill ha två sovrum i en gavel. Och allrum blir det inte heller med sovrum i varje gavel utan mer en liten hall. Emmaboda är ju ett större hus men tror ändå att takvinkeln gör att sovrummen känns väl avlånga om man inte lägger ett i var gavel. Då får man ju till ett lite större allrum o kan utnytta kupan. Titta runt på bloggar o här på forumet o försök få till en visning i ett hus. Men de flesta bygger ju nu med 45 graders vinkel.
 
Korkat att bara tillåta 38 grader. Vi har 45 grader på taket, vi har byggt Smålandsvillan på landet i Jämtland och vårt hus smälter mycket bra in.
Att alla hus är lite olika är väl en självklarhet. Att kummunen ska bestämma hur alla hus ska se ut låter väl ändå inte särskilt mycket 2009-tal. Vi har både 27, 38, 45 och mansardtak där vi bor.

Det är också kränkande att de bestämmer vilken vinkel man ska ha.
Många familjer bygger den här hustypen som vi pratar om här för att få så mycket utrymme som möjligt för pengarna. Att förhöja vägglivet eller göra en brantare taklutning är det enda sättet att få ut så mycket som möjligt av sitt hus, och sina pengar. Att kummunen säger nej till detta är åter igen - korkat och kränkande. De berövar ju människor en självklar yta i sitt hus där barnen oftast har sina sovrum och lekytor, bara för att de har en åsikt (som inte stämmer) om att huset inte skulle "passa in" annars.

Dumt dumt dumt...

Kan dock tillägga att Smålandsvillor och Älvsbyhus med 38 graders taklutning har ett bra utrymme på ovanvåningen. Så att kommunen har dumma regler bör inte vara en anledning att inte välja dessa hus, men man kan irritera sig på det.
 
Redigerat:
En gammal tråd men nu har vi själva börjat skissa på en övervåning och kommit fram till att det ev skulle kunna bli så här vid 38 graders taklutning.
1nybro.png
 
mrjim skrev:
Numera har smålandsvillan förhöjt väggliv och 38 grader.
Dock vinner man ingen golvyta som det ser ut.
[länk]
Varför skulle man vinna golvyta på det menar du?
 
mrjim
Om man tittar på Villa Eksjö som bygger på en Smålandsvillan kalmar så har den 149,7 kvm medan kalmar har 155,7 kvm. Vet ej om Smålandsvillan har blandat ihop något, men bottenplanet är iaf det identiskt i yta.

Dock skriver de själva att det blir större golvyta?!
 
Golvyta lär du inte vinna, däremot beskattningsbar yta (boarea)
 
mrjim
Fast är det inte boarea som smålansvillan menar när de skriver 149,7 respektive 155,7 kvm? Jag har sett ritningar på båda huset och jag tyckte att det såg ut som kattvinden gick längre in på huset med förhöjt väggliv, alltså mindre boarea och golvyta.
 
är det någon som vet om det förhöjda vägglivet bara fås med tillvalet liggande panel? Har inte sett någon exempelbild på standardpanelen med det förhöjda vägglivet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.