Hej!

Detta inlägg riktas både till ni som bor i en Smålandsvilla idag och ni som har varit på visning.

Vi var på visning i en ny smålandsvilla (villa kalmar) och det som vi pratade allra mest om efter visningen var den totalt minimala entré-hallen. Det fanns ju inte utrymme för förvaring någonstans??

http://www.smalandsvillan.se/villa/15-plansvilla/Villa-Kalmar.aspx

Hur ska man bära sig åt här för att få plats med kanske 10 personer (varav 4 i familjen) och deras skor, mössor, jackor, vantar etc? Under trappen finns ju ett utrymme men där är det väldigt lågt och det sitter ett element där som man inte vill täcka över. Och på vänster sida var det en ganska minimal vägg och sen ingång till köket. Man vill ju inte ha kläder på väggen till vardagsrummet, det är ju mitt i hallen!!

Var också på ett hjältevadshus och där hade man löst det som så att direkt till vänster när man kom in var skjutdörrar till en "walk in closet" där man säkert kan få plats med kläder etc till 25 personer. I det huset hade man en skohylla och sittbänk med lådor precis vid entrén och all annan ful och otymplig förvaring gömd i klädkammaren.

Smålandsvillor är ju omåttligt populära, men hur i hela friden har ni löst det med förvaringen i entrén? Detta verkar ju vara något som Smålandsvillans arkitekt helt och hållet har förbisett?? Jag har gått igenom planlösnigen för samtliga smålandsvillor och inte i något av 1 1/2 planshusen har man tagit till med en rejäl klädkammare. Det funkar på 1-planshusen endast pga att trappan är borttagen. Inte ens någonstans finns det möjlighet att ställa dit rejäla skjutdörrsgarderober om man så skulle vilja.

/S
 
Tyvärr så är inte förvaring något som tenderar att vara prioriterat i något av kataloghusen, med ett fåtal undantag. Bristen på förvaring är ofta slående, särskilt när man börjar fundera på förvaring av säsongskläder, julpyntet, verktygen, med mera, med mera. Ofta är enda lösningen ett garage med tillhörande förråd.

Sedan är det väl prisbilden som är den stora delen av anledningen till att Smålandsvillan är populär, framför en genomtänkt planlösning. Jag tittade på planlösningen i Kalmar och den var ju smått komisk i sin avsaknad av förvaringsmäjligheter!

När det gäller hallen så blir väl enda lösningen att göra det bästa av de väggar som finns att tillgå, dvs vägg mot kök, vägg mot sovrum 2 samt under trappan... En utmaning, helt klart!
 
Har för mig att jag sett ett villa Kalmar med ett mindre badrum och klädkammare bredvid. Klädkammaren kunde enl. säljaren även göras om till bastu. Visst, badrummet var mindre, men eftersom man hade byggt ett större på övervåningen kändes det helt rätt med en klädkammare istället för stort bad därnere.
 
Bygg inte smålandsvillan, har jobbat i ett och jag kan inte rekommendera någon att bygga ett. Lego i större delar.
 
gullegrizen skrev:
Har för mig att jag sett ett villa Kalmar med ett mindre badrum och klädkammare bredvid. Klädkammaren kunde enl. säljaren även göras om till bastu. Visst, badrummet var mindre, men eftersom man hade byggt ett större på övervåningen kändes det helt rätt med en klädkammare istället för stort bad därnere.
Det verkar ha skett en del ändringar. Vi byggde 2009 och då är dörren in till köket flyttad närmare vardagsrummet vilket ger en större vägg att utnyttja för klädhängare, byråer eller liknande. Likaså har vi förrådet brevid toaletten. När vi byggde ville vi ha större badrum istället, men nu i efterhand är förrådet faktiskt riktigt bra och badrummet känns inte för litet.
Har man barn kan man använda utrymmet under trappan. Någon sittbänk med förvaring i och lite krokar för deras jackor tex.
 
Hej

Lite verkar ha hänt just i hallen att man får en längre vägg. Men den löser dock inte vårat primära problem med mycket förvaring. En stor vägg är bra men risken är att det ser ut som ett kapprum till ett dagis med många krokar och jackor som hänger och syns från vardagsrummet där man sitter och försöker koppla av. Tyvärr verkar smålandsvillans hallar vara för smala för att kunna sätta in en garderob med skjutdörr, och risken finns att man blockerar hallfönstret och dess ljus.

Det blir till att fortsätta fundera..

/S
 
sj6 skrev:
Bygg inte smålandsvillan, har jobbat i ett och jag kan inte rekommendera någon att bygga ett. Lego i större delar.
Det var ju precis det tråd diskuterade!? Kan du precisera dig lite vad du baserar dit uttalande på?

//Calle
 
Hej

Vi bygger en Villa Gränna och har samma problem. Vi kommer löst det genom att bland annat bygga in en 150x60 garderob med skjutdörrar i skiljeväggen mellan entren och vardagsrummet. I klädvården flyttar vi om garderoberna och sätter extra väggskåp över "hatthyllan" och även ett högskåp vid sidan som är 35 cm djupa. Bara några tips!

//Calle
 
Redigerat:
mrjim
CallSpeed- Kommer ni flytta väggen i vardagsrummet eller kommer ni bygga för fönstret i hallen?
 
Hej

Vi tar ca 45-50 cm av vardagsrummet!

//Calle
 
Hej Callespeed,

Vi har byggt Villa Ljungby och funderar också på att bygga en skjutgarderob i hallen. Har du kommit igång med garderoben?

Det har vari kul att ses några bilder på hur det blir med kantskivan mot vägglisten?
 
Vi löste det till sist med en PAX-garderob från IKEA, 43 cm djup och 150 meter bred och 2.38 meter hög som vi ställde på väggen precis innanför dörren mot köket.

Hade ju helst haft fulldjup på garderoben, men detta blev riktigt bra. Är inte 100% färdig än men kan posta en bild här när det blir klart.

Det vi hade problem med var att på vår modell av SMV hade man fortfarande taklampsuttagen på väggen, och sen fick man ju dra en kabel till där man ville ha taklampan och sen en krok. Givetvis sitter detta uttag på väggen precis där vi ska ha garderoben. Så det blev till att ta väck uttaget, borra hål i bakstycket på garderoben, sätta tillbaka garderoben och till sist skruva fast uttaget igen. Gick bra men fy vad omständigt. Och sen fick kabellisten till lampsladden inte plats ovanför garderoben, det var bara kanske 8 mm där, så den fick ryka också.

Gud vad man hade önskat att SMV hade flyttat väggen mot köket ca 40 cm in till köket så man hade fått plats med en fulldjupsgarderob. Som det är nu var det knappt att denna grunda garderoben fick plats.

Suck, nästa hus blir ett som jag ritar själv :)

/S
 
steve5432 skrev:
Vi löste det till sist med en PAX-garderob från IKEA, 43 cm djup och 150 meter bred och 2.38 meter hög som vi ställde på väggen precis innanför dörren mot köket. - - -/S
Ja, 150 meter garderob borde ju räcka en stund!;)
 
b8q skrev:
Ja, 150 meter garderob borde ju räcka en stund!;)
Beklagar 150 cm menar jag. Kan av någon anledning inte redigera mitt eget inlägg, men 150 cm ska det vara och inget annat :)

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.