På Smålandsvillan Villa Västervik så har man förberett med 2 tomrör för starkström och 4 tomrör för svagström (tv/data) upp till övervåningen.

Klarar man sig med bara 2 tomrör och därmed 2 säkringar på en hel övervåning?
Kan tänka mej att 2 sovrum och tv-rum uppe får gå på en säkring, och badrum och kontor får matas av det andra tomröret och därmed ha en egen säkring.

Det finns 6 stycken lediga 10 amp säkringar i centralen, men bara 2 tomrör uppdragna....
Hade även planer på att sätta ångdusch i badrummet uppe och då krävs det ju att det säkras med 16 amp istället.

Blir ju ganska tajt om man hade tänkt ha golvvärme och ett par spottar i taket i badrummet också.

Någon mer som tycker det är snålt tilltaget eller som varit i samma dilemma och kommit på en lösning?
 
Normalt ska det räcka. Sovrum och badrum är inga storförbrukare.
Behövs det mer finns ett par alternativ för att använda dom två rören t.ex en trefasgrupp i ena röret.
 
Du klarar dig gott och väl på två enfas grupper 10A om det bara är belysning och uttag. Antar att det inte är direktverkande elradiatorer.

Så ska ni inte ha något speciellt, serverrum med massa datorer eller liknande, så klarar ni er bra med detta!
 
Nej radiatorerna är vattenburna, och någon serverpark är det inte frågan om.... :)
Det var väl mest ångduschen och eventuell golvvärme som gjorde mej skeptisk.
Men kör vi 16 amp och 2,5 kvadrat till badrum så bör det inte vara några problem? Kanske stänga av golvvärmen medans man kör ångduschen?
 
Jag skulle hellre använda ett rör för belysning/uttag (en eller flera faser) samt ta de andra för egen matning till eventuell ångdusch.
 
Lägg ångbastun på en egen säkring och resten på en annan grupp, det ska inte vara nått problem. Ni kan ju för säkerhets skull dra upp ledningar för en trefasgrupp till första dosan uppe så har ni möjlighet att lätt omfördela och utöka grupperna om behovet skulle uppstå. Vilket jag inte tror kommer att hända.
 
alternativet är väl att skicka upp en matning och sätta en liten enradig central på övervåningen
 
Den ångduschen jag har, klarar sig med en 10A säkring. Är du verkligen säker att den behöver 16A?
 
Vissa behöver 10 andra 16 A, jag är helt säker för jag har kopplat in bägge varianterna.
 
Jag är inte helt 100 på att den kräver 16 amp, ska kolla det under dagen då jag inte har den hemma ännu. Men alla jag tittat på hittils har varit på 3000 watt.
 
Drar du en separat 2,5mm2 kan du känna dig trygg även om du nån gång behöver byta ut duschen, samt en trefasgrupp till en dosa för det övriga. Det är det enklaste, billigaste och helt framtidssäkert.
 
Ja det är nog så det får bli. Tack
 
Vad är det för storlek på tomrören? 5x2.5 kan bli knepigt med 16mm, speciellt om det är flexslang, men det är ju annars den mest flexibla lösningen med en undercentral.
 
snaggletooth skrev:
Vad är det för storlek på tomrören? 5x2.5 kan bli knepigt med 16mm, speciellt om det är flexslang, men det är ju annars den mest flexibla lösningen med en undercentral.
Var väl 3g2,5 i ett rör och 5g1,5 i de andra?

Förövrigt så går det "bra" att få in 5g2,5 i ett 16s rör.. kan krävas en del vilja, våld och vaselin dock :cool:
 
Rrrrr skrev:
Var väl 3g2,5 i ett rör och 5g1,5 i de andra?

Förövrigt så går det "bra" att få in 5g2,5 i ett 16s rör.. kan krävas en del vilja, våld och vaselin dock :cool:
Det måste jag testa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.