Hej!

Ska bygga ett nytt hus och kan inte bestämma mig över bredd på altandörrarna. Kommer ha 120 cm breda fönster och alternativen är att ha antingen 120cm breda pardörrar eller 150 cm breda pardörrar.

Kommer ha korsfönster med småspröjs och med dörrar på 150cm blir spröjsen olika stora. Frågan är om 120cm blir för smalt? Prioritet är det estetiska. Det ska se vackert ut.

Vad tycker ni?
 
E
Maria Forsgren1 Maria Forsgren1 skrev:
Hej!

Ska bygga ett nytt hus och kan inte bestämma mig över bredd på altandörrarna. Kommer ha 120 cm breda fönster och alternativen är att ha antingen 120cm breda pardörrar eller 150 cm breda pardörrar.

Kommer ha korsfönster med småspröjs och med dörrar på 150cm blir spröjsen olika stora. Frågan är om 120cm blir för smalt? Prioritet är det estetiska. Det ska se vackert ut.

Vad tycker ni?
120 pardörr blir extremt trånga att gå i eftersom man i princip alltid endast öppnar gångdörren. 150 är också ganska smalt men skulle funka. 160 skulle jag säga är minimum för att dörrarna ska kännas rymlig att gå i.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Är det modulmått 12 på pardörr kommer du ju inte ut med endast en öppen.
Men har du för vana att öppna båda fungerar det utmärkt
 
BirgitS
Sen har du väl krav på tillgänglighetsanpassning i och med att det är ett nybygge, vilket brukar innebära att de flesta dubbeldörrar inte fungerar eftersom det inte går att öppna den andra dörrhalvan när man sitter i rullstol (spärrarna är för långt upp och ner på dörrsidan).

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
Anonymiserad 518050 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Sen har du väl krav på tillgänglighetsanpassning i och med att det är ett nybygge, vilket brukar innebära att de flesta dubbeldörrar inte fungerar eftersom det inte går att öppna den andra dörrhalvan när man sitter i rullstol (spärrarna är för långt upp och ner på dörrsidan).

Välkommen till forumet!
Förklara spärrarna, blev fundersam.
Våra pardörrar hanteras med ett handtag på varje dörr?:surprised:
Dubbla metall dörrhandtag på glasdörr, reflekterande grönska bakgrund, modern design, säkerhetslås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Är det en mittpost på din dubbeldörr eller hur fungerar låsmekanismen?
Många dubbeldörrar har bara ett handtag och när man har öppnat den dörrhalvan så öppnar man den andra genom att flytta en spärr upptill på kanten och en spärr nedtill. Jag har stött på sådana några gånger hos släkt och vänner.
 
Jo, men det är väl de gamla lösningarna med de spärrarna, har det i gäststugan från 2004.
I de nya, de två äldsta från 2012, så låser båda handtagen i upp/ned samt med hakar mellan dörrarna.
Mittpost i pardörr förstår jag inte.
Och ts bygger ju nytt.
Fönsterutsikt, handtag, smutsig tätning, utomhusstenar, reflektion på fönsterbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej!

Tack för svar! Gäller detta även altandörrar? :)

BirgitS BirgitS skrev:
Sen har du väl krav på tillgänglighetsanpassning i och med att det är ett nybygge, vilket brukar innebära att de flesta dubbeldörrar inte fungerar eftersom det inte går att öppna den andra dörrhalvan när man sitter i rullstol (spärrarna är för långt upp och ner på dörrsidan).

Välkommen till forumet!
 
Hej :)

Dessa dörrar ska iaf ha ett handtag var. Då kanske det inte blir samma problem?

BirgitS BirgitS skrev:
Är det en mittpost på din dubbeldörr eller hur fungerar låsmekanismen?
Många dubbeldörrar har bara ett handtag och när man har öppnat den dörrhalvan så öppnar man den andra genom att flytta en spärr upptill på kanten och en spärr nedtill. Jag har stött på sådana några gånger hos släkt och vänner.
 
Hej!

Tack för svar! Förstår att det blir trångt, men kan absolut tänka mig att öppna båda. Vill så gärna att fasaden blir harmonisk bara :).

A AndersS skrev:
Är det modulmått 12 på pardörr kommer du ju inte ut med endast en öppen.
Men har du för vana att öppna båda fungerar det utmärkt
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det en mittpost på din dubbeldörr eller hur fungerar låsmekanismen?
Många dubbeldörrar har bara ett handtag och när man har öppnat den dörrhalvan så öppnar man den andra genom att flytta en spärr upptill på kanten och en spärr nedtill. Jag har stött på sådana några gånger hos släkt och vänner.
Altandörrar i par har nästan alltid dubbla handtag. Parytterdörrar däremot brukar ha vanligt trycke på ena bladet och spärrar uppe och nere på det andra bladet.
 
BirgitS
Maria Forsgren1 Maria Forsgren1 skrev:
Hej!

Tack för svar! Gäller detta även altandörrar? :)
Även en som behöver en rullstol ska kunna komma ut på altanen, men om det finns flera dörrar till altanen så behöver inte alla dörrar vara anpassade.
Maria Forsgren1 Maria Forsgren1 skrev:
Hej :)

Dessa dörrar ska iaf ha ett handtag var. Då kanske det inte blir samma problem?
Då bör det ju fungera som AndersS skrev.
 
  • Gilla
Maria Forsgren1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.