Har en 6m aluprofil för ledtejp över garageporten, enligt spec från tillverkare så klarar den ledtejper med en bredd upp till 10mm (IP20) eller upp till 8mm (IP62)

Letar nu efter en ledtejp för denna, kraven är:
3000k
Bredd max 8mm (för att få plats i aluprofilen)
Dimbar med Plejd-dimmer (antar att det krävs 230v för det?)
6m utan skarv
IP-klassad för utomhusbruk (IP62?)

Någon som känner till en?

 
Hur kan det skilja på bredd om det är IP20 eller 62? Tjockleken skiljer på de två, men det borde inte påverka bredden tycker jag. Jag har IP6?-slingor (de som är klädda med genomskinlig flexibel plast) som är både 8 och 10 mm breda. Den smalare har SMD3528-dioder tror jag och den bredare har SMD5050 (ljusstarkare dioder).

Vill du ha vitt eller färgat ljus?
Bara dekorbelysning eller kraftigare?

Du kommer att behöva ett drivdon ("transformator") som går att dimma på 230 V-sidan tror jag. Jag har förstått att Plejd kommer med en LED-dimmer men att den inte finns framme ännu (kolla gärna). Är dimmer ett krav eller räcker det med on/off?

/Fredrik
 
Finns ju massor kompletta satser på eBay. Även från England så blir det snabb frakt och slippa tull.
 
L largab skrev:
Varför IP6* , det duger väl med vanlig LED tape utan silikonslang. Den sitter ju skyddad under en list. Bara 12 V. Jag har haft en sådan nu i 10 år över min garageport.
Köp tex [länk]

Kan dimras med pwm dimmer m tillräcklig effekt.
Vill ha 230v för att kunna köra med Plejd (som all annan utebelysning)


F fb35523 skrev:
Hur kan det skilja på bredd om det är IP20 eller 62? Tjockleken skiljer på de två, men det borde inte påverka bredden tycker jag. Jag har IP6?-slingor (de som är klädda med genomskinlig flexibel plast) som är både 8 och 10 mm breda. Den smalare har SMD3528-dioder tror jag och den bredare har SMD5050 (ljusstarkare dioder).

Vill du ha vitt eller färgat ljus?
Bara dekorbelysning eller kraftigare?

Du kommer att behöva ett drivdon ("transformator") som går att dimma på 230 V-sidan tror jag. Jag har förstått att Plejd kommer med en LED-dimmer men att den inte finns framme ännu (kolla gärna). Är dimmer ett krav eller räcker det med on/off?

/Fredrik
Gällande varför bredd skiljer har jag ingen aning om, det är kopierat från produktbladet.

Jag beställde dock hem en bredare skena från Tyskland igår, den har innermått 12,4x12,4mm, så storleksproblemet borde vara löst.

Vitt 3000k är det som gäller, tänker köpa en lite starkare stripe för att kunna dimra ner den till lagom nivå.

Tanken är att köra en 230v-ledstripe för att slippa drivdon, det enda som behövs är en likriktare (funderar på något likt denna). Sett en annan tråd på forumet där den stripen har använts tillsammans med Plejd med gott resultat.
 
L largab skrev:
Vad jag vet så finns det inga 230 V LED strips. De är all på 12 Volt. Grupper om 3 LED i serie.
Drivdon måste du ha för att dimra och mata.
DImmer/drivdon [länk]
Länkade den här i tidigare inlägg, den är på 230v och IP-klassad för utomhusbruk:

https://www.ljustema.se/230v-led-slinga/690-ledstripes-230v-10wm.html
 
Ljustema-produkten har ett medföljande drivdon:

ledstripes-230v-10wm.jpg

Slingan är helt säkert 12 V precis som alla andra, men här får du ju allt i ett paket.
 
230V lär inte gå ut i slingan. På sidan syns även en grunka som verkar vara någon omvandlingsenhet.
 
dd88 dd88 skrev:
Länkade den här i tidigare inlägg, den är på 230v och IP-klassad för utomhusbruk:

[länk]
Missade det, men då är det ju bara att beställa ....
 
E etompau skrev:
230V lär inte gå ut i slingan. På sidan syns även en grunka som verkar vara någon omvandlingsenhet.
Jo det går ut 230 V likriktat i slingan. Dioder på 1 meter är seriekopplade för att få rätt spänningsfall.
 
L largab skrev:
Jo det går ut 230 V likriktat i slingan. Dioder på 1 meter är seriekopplade för att få rätt spänningsfall.
OK. Intressant lösning.
 
L largab skrev:
Missade det, men då är det ju bara att beställa ....
Saknas fortfarande ett par mm för att få ner den, mailat deras kundtjänst, chansen finns att det går att klämma lite.
 
E etompau skrev:
OK. Intressant lösning.
Men det är lättare att labba med 12 V stripp. 230V blir ju bara delbar var hela meter.
 
Fick precis svar från Ljustema:

"Tyvärr är det inte möjligt att klämma in den, den behöver ha lite luft också (avstånd till glaset) för att det inte ska bli för varmt vilket gör att den går sönder fortare."

Så jakten fortsätter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.