Tänkte plocka ner några aluminiumpaneler (aluminiumfasad från 60-talet) lite här och var för att undersöka konditionen på träpanelen som sitter därunder. För att komma åt spikskallarna som sitter i "dalarna" behöver jag en smal hovtång eller liknande.

Har kikat runt lite men inte hittat något lämpligt verktyg och hoppas att någon kan tipsa mig om något verktyg/inköpsställe!

Bredare käftar än 6-8 mm leder till att man inte får ordentligt grepp om spikskallen och det hela går åt pipan!

Tack på förhand!
/Klas
 
Det finns speciella ganska nätta tänger som tapetserare har för att ta loss nubb på möbler. Men jag misstänker att de kan vara för klena.
Tapetserare har också ett verktyg som jag tror heter bockfot. Det är som en väldigt liten kofot på ett skruvmejselskaft.
 
Jag kan tänka mig ett en papegojtång kanske skulle kunna fungera. Egentligen ett verktyg för plattsättning.
 
Det finns ju raka avbitare, kanske kan du modifiera en billig sådan till lämplig bredd med hjälp av en bänkslip? Samma sak kan ju gå med en hovtång också. Tänk bara på kylningen när du slipar i så fall.

Låt oss gärna få veta hur du löser problemet.
Lycka till!
/Ronnie
 
Ta en vanlig hovtång och smala ner den lite med vinkelslipen?
 
Tack för tipsen!

Jag ska testa lite olika varianter, återkommer med mina erfarenheter!

/Klas
 
Jag var runt till bland andra Fredells och en Järniabutik och spanade in diverse spikudragare mm, men ingen var smal nog att komma åt.

Tog sedan en gammal hovtång som jag slipade till med vinkelslipen vilket gick mycket lättare än vad jag hade trott. Nu passar den perfekt i plåtens dalar!

Det är knappast svårt att riva bort en gammal alu-fasad. Däremot är det nästintill ogörligt att demontera den för att sedan återmontera den utan att det syns...
 
Se där, man ska aldrig underskatta att göra sina egna verktyg! Det är därför man aldrig ska slänga något, en dag kan man behöva det för att tillverka någon specialare =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.