Hej jag står i begrepp att bygga altan för första gången och skulle vilja diskutera lite alternativa
tillvägagångssätt.

Jag skulle vilja göra detta så enkelt som möjligt till att börja med, bygget är nytt och vi kanske vill vill utöka, alternativt bygga tilläggsaltan på en annan sida senare.


Detta är en sommarstuga. Altanen ska ansluta längs hela långsidan om 10m. Planen var att den skulle vara ca 2m bred.

* När grunden grävdes tog vi ett snabbt beslut att gräva för altanen, så det är grävt och finns avvägt bärlager 2m ut från huset
* Bärlagret är ca 30-35cm under tilltänkt markyta. Nu är huset klart och det ska fyllas upp makadam runt plintarna och då borde vi även göra likaså för altanens hål
* Huset står på plintar och har 45*195 bjälklag vilket gör att det är typ 20cm fasad under altandörren att jobba på.

* Tanken var att fästa altanen mot huset och i andra ändan har 6 plintar, avstånd emellan på 2m
* Lägger vi trallen vinkelrätt mot huset skulle vi kunna välja kortlängder och ha en 2,3 bred altan (ok?)


Hur gör vi enklast detta?

* Med vinkelrät trall, ska bjälkarna ligga längs med huset. Vad är bästa låsning för plintar/bärlinor i det fallet? Till exempel:
* 6 bärlinor mellan plint och vägg, eller
* bjälkar direkt på plintar (3 st bjälkar med cc80 * 6 staplar lekablock) eller något annat?
* Kan man göra kryssbjälklag trots att det finns begränsat utrymme på huset att fästa i?
* Ska man ha plintar eller funkar en stapel lekablock?
altan.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske lite förvirrad nybörjarfråga, men vad tror ni?

Mvh
/O
 
A
Rent spontant är 2,30 alldeles för smalt. Gå på 3,60 eller ännu bättre 4,20.
 
  • Gilla
Mr_Almer och 1 till
  • Laddar…
Japp, 2 meter är på tok för smalt. Glöm inte att sätta en fris, så slipper du se ändträ :)
 
Hmm jo fast vi tänkte göra litet och enkelt, med tanke på solens rörelse vill vi nog ha en på andra sidan vad det lider också.

Ponera att man skulle göra altanen lite djupare, då får jag gräva ner plintar för hand ytterst, men hur utnyttjar jag det fina underarbetet i övrigt, lekablock direkt på?

Och övriga frågor, hur bygga bjälklaget på smidigaste sätt vid vinkelrät trall?

Mvh
/O
 
D09
Om ni inte vill ha det bredare inledningsvis så gräv ut lite extra så ni får marginaler.

Bygg eran altan på 2 meter och dagen ni har lust och ork så bygg ut mer.

Ha med i planeringen att ni kanske ska bygga vidare på den senare.

Men personligen så tror jag mer på en 3-4 meter är vettigare att göra från start
 
A
"bygga tilläggsaltan på en annan sida senare"

Betyder det att ni ska låta denna altan "gå runt hushörnet"? Eller är det två raka altaner som är planen?
 
murak
Förslag på konstuktion med vinkelrät trall från hus. Djup från huset totalt 2145mm. Bärlina 45x195 cc2000mm och 45x145 cc525mm. Fäst i huset och på plint, men det går lika bra med lecablock så klart (möjligen knepigare att få det i lod/rätt fall)

förslag.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade nog valt att göra så här istället.

Går snabbare att ha fullånga reglar än att hålla på att kapa småbitar som förslaget ovan visar.

Observera att ritningen inte är skalenlig utan bara visar principen. Detta borde göra att antalet diagonala reglar ut från huset kan hållas nere.
1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varför inte lägga trallen längs med huset så blir det ännu enklare?
 
Redigerat:
murak
GustavB skrev:
Hade nog valt att göra så här istället.

Går snabbare att ha fullånga reglar än att hålla på att kapa småbitar som förslaget ovan visar.

Observera att ritningen inte är skalenlig utan bara visar principen. Detta borde göra att antalet diagonala reglar ut från huset kan hållas nere.
[bild]

Varför inte lägga trallen längs med huset så blir det ännu enklare?
Stämmer bra att det är enklare att lägga ovanpå. Jag tänkte att det blir enklare att fästa bärlinan i huset med mitt förslag dock. Trall längsmed huset blir så klart ännu enklare.
 
Tips: du kan ha upp till 50 cm "överhäng" utanför plintarna om det är ordentligt fäst emot huset. Tycker som de andra att 2 meter låter lite smalt, vilket bekräftas av möblerna du ställt ut. Det är väl meningen att man ska kunna använda soffan och de två stolarna runt bordet? Och då kanske någon vill gå förbi? Om altanen är helt i nivå med gräset är det inget problem, men det räcker med 5 cm högre för att det ska upplevas tokigt att kliva ner och kliva upp.

Har jag dessutom uppfattat det rätt när du skriver att du ska höja marken 35 cm från nuvarande nivå på fotot? då får du väl inte plats att ha reglar och bärlinor i olika lager? Vi har bara en bärlina på fasaden och en bärlina på plattor ute i sanden, sedan reglar med CC60 som är 3 meter långa mellan dessa, samt ytterligare plattor som stöd på mitten, men inga kortlingar och ingen ytterligare bärlina. Halva altanen är 4,5 meter bred, där har vi ytterligare en bärlina 120 cm ut, men reglarna är 450, dvs ett överhäng mot en slänt på 30 cm, vilket ger en trevlig sittplats.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Fördelen med att lägga trallen längs med huset är att ni enkelt kan bredda altanen utan att skarva trallen. Om ni nu ville ha nåt snabbt och enkelt i början...
 
GustavB skrev:
Fördelen med att lägga trallen längs med huset är att ni enkelt kan bredda altanen utan att skarva trallen. Om ni nu ville ha nåt snabbt och enkelt i början...
Dessutom ser det bättre ut tycker jag :).
 
Hemmakatten
Tycker också att det blir mycket snyggare (och enklare) att lägga trallen längs med huset.
 
Jag byggde lagom stora/hanterbara "ramar" till min altan som jag sedan lade direkt på 35x35 cm betongplattor. Sedan sågade jag av "ben" av regelvirket som jag skruvade fast på insidan av ramen och ner mot betongplattorna till rätt höjd på två hörn (med vattenpass för att få en rak linje). Sedan använde jag domkraft för att höja upp den andra änden av ramen till rätt höjd, och skruvade sen fast ben på den sidan också. Sen gjorde jag lite extra stödben inuti ramen, och vips så hade jag en regelram i lod och rätt höjd utan att gräva eller slabba med betong etc. Väldigt smidigt.
 
  • Gilla
Lungebo och 2 till
  • Laddar…
Smidigt, men det är nog inte helt lyckat att ha ändträ mot marken, det är nog klokt att åtminstone ha syllpapp på plattorna i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.