D09
Hej

Vill ha smakråd / inspiration på vad jag ska ha för färger / mönster etc på ytskikt ( kakel ) till mitt pannrum.

Tanken är att det inte ska se ut som ett vanligt betongpannrum utan mer badrums/ spa inspererat.

Rummet är rektangulärt och när man går in kommer tank och sedan panna fylla långväggen till höger.

Mitt emot panna på andra långväggen skall ett vedförråd vara motsvarande ca 3m3.

Grejen är att det är inplanterat ett bubbelbad i samma rum och vill få allt att smälta samman... :)

Pannan är röd / silver förresten :)

Bilder på redan genomförda lösningar uppskattas.. :)

Kan tilläggas att jag är totalt färgblind på vad som går ihop så risken är att det blir helvitt för att gardera mig ;)
 
Jag tycker att du ska markera de olika funktionerna i rummet med hjälp av olika kakel/klinker. I badrumsdelen föreslår jag klassiskt mörkgrått golv och vitt kakel på väggarna. Vanligt 15 x 15 eller 20 x 20 brukar också vara prisvärt. I panndelen hade jag valt ett formspråk som signalerar järn och eld. Svart klinker på golvet och eldrött eller mörkrött kakel på väggarna. Genom att välja samma storlek på klinker och kakel i båda delarna markerar man symmetri.

Veden hade jag övervägt att dölja bakom någon form av lucka eller skjutdörr, eller ha i någon snygg ställning som gör att sen ser ut att höra till badrumsdelen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
D09
pelpet skrev:
Jag tycker att du ska markera de olika funktionerna i rummet med hjälp av olika kakel/klinker. I badrumsdelen föreslår jag klassiskt mörkgrått golv och vitt kakel på väggarna. Vanligt 15 x 15 eller 20 x 20 brukar också vara prisvärt. I panndelen hade jag valt ett formspråk som signalerar järn och eld. Svart klinker på golvet och eldrött eller mörkrött kakel på väggarna. Genom att välja samma storlek på klinker och kakel i båda delarna markerar man symmetri.

Veden hade jag övervägt att dölja bakom någon form av lucka eller skjutdörr, eller ha i någon snygg ställning som gör att sen ser ut att höra till badrumsdelen.
Det där med varma färger ( eld ) lät fräckt, smälter panna in också även om den inte utmärker sig för att vara en vedpanna.

Vita färger ( främst tak ) funderar jag på att undvika på grund av att även om pannan har omledning av rökgaser vid påfyllning så lär det ändå komma ut rök i små mängder ( under lång tid )

Blir det tokigt om man har varma färger på t ex väggar, mörkt golv och inte vitt tak? Eller kompenserar man det "mörka" rummet med belysning ?
 
Alltid vitt tak om du frågar mig. Det passar till allt. Kör du med något avvikande tror jag att taket tar över mycket av rummet.

Jag tror inte att det blir något problem med rökgaser i taket. Man har ju vita tak i rum med kaminer, öppna spisar och andra oshärdar utan att det är något problem. Måla med en vitnyans som är lätt bruten och välj en blank yta som du kan torka av så ska det nog gå bra.

När det gäller rökgaser så skulle jag fundera lite över luftflödena i rummet. Har pannan tilluft utifrån? Om inte så riskerar du att badrummets frånluft går genom pannan. Och har du en badrumsfläkt/frånluft så kan du nog få en del rökgaser som går den vägen.

Om du kör med avvikande färg på både golv och vägg så se till att fogarna som hamnar i brytningen går möts på samma ställe mellan golv/vägg. Det är nog bäst att provlägga först utan att fixera.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
pelpet skrev:
Alltid vitt tak om du frågar mig. Det passar till allt. Kör du med något avvikande tror jag att taket tar över mycket av rummet.

Jag tror inte att det blir något problem med rökgaser i taket. Man har ju vita tak i rum med kaminer, öppna spisar och andra oshärdar utan att det är något problem. Måla med en vitnyans som är lätt bruten och välj en blank yta som du kan torka av så ska det nog gå bra.

När det gäller rökgaser så skulle jag fundera lite över luftflödena i rummet. Har pannan tilluft utifrån? Om inte så riskerar du att badrummets frånluft går genom pannan. Och har du en badrumsfläkt/frånluft så kan du nog få en del rökgaser som går den vägen.

Om du kör med avvikande färg på både golv och vägg så se till att fogarna som hamnar i brytningen går möts på samma ställe mellan golv/vägg. Det är nog bäst att provlägga först utan att fixera.
Tillluften blir ett 160mm ventil i väggen.
Funderar på att plugga befintligt frånluftrör eller iaf så man kan stänga av det för att inte störa eldningen.

Vit tak med bruten färg kanske är bäst så det inte blir för mörkt :) blankt är mer lättstädat, det blir fint :)

Funderar på hur det skulle bli med svart golv över hela ytan, vit kakel med grått mindre typ mosaik för att markera badrumsdetaljer typ badhörna och eldrött kakel vid panndelen.

Vitt, svart, rött går väl ihop?

Tror du om det?
 
D09
Eller så markerar man baddelen med annan klinkers som du nämnde ha ha fan va svårt det är med färger ;)
 
Vitt, svart och rött fungerar bra ihop. Att ha enbart en färg på golvet gör det enklare. Att markera en plats med avvikande kakel är standard i badrum, används ofta i duschen eller ovanför handfatet. Om du markerar med mosaik så kör med samma storlek.

Om du markerar både badrumsdelen och panndelen så är det bra om du kör en färg på golvet. Jag tror det finns risk att det blir stökigt annars. En variant skulle kunna vara att köra mörkgrått golv, röd mosaik vid pannan och blå eller turkos mosaik vid badrumsdelen (för att signalera vatten). Väggen vit i övrigt.

Du får väl gå till en badrumsbutik och lägga ut lite klinker. Eller rita upp badrummet i något heminredningsprogram.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Grym är du :)

Ska leta upp ett bra program o rita upp :)
 
Gyrmt, ligga i bubbelbadet med ett glas bubbel och höra pannan mullra :D
 
D09
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjuvlkika ha ha

är tyvärr rädd för att det vettigaste är att slopa bubbelbadet och göra en stor port/dörr istället för fönster :( blev tajt därinne *snyft*
 
D09
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är inte måtten hundra men det blir tajt o passera karet :(
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1371672627.244038.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite annorlunda planlösning med tanken, lite mer utrymme och minimal plats för ved :/
 
Du kanske kan skaffa en badtunna utomhus som du på något sätt kopplar till vedsystemet? Då du har tillgång till billig värme i form av ved och pannan troligen har hyfsad effekt så borde du kunna värma upp vattnet i tunnan hyfsat snabbt och enkelt.

Annars kanske du kan minska ned vedförvaringen och istället förvara huvuddelen av veden ute? Om du kan sätta en port där du har vedförvaringen och skippar väggen mellan vedförvaring/panna så kan du lasta in veden utifrån (med pirra/palldragare/bobcat/etc) och sedan plocka den från andra hållet och slänga in i pannan.
 
D09
pelpet skrev:
Du kanske kan skaffa en badtunna utomhus som du på något sätt kopplar till vedsystemet? Då du har tillgång till billig värme i form av ved och pannan troligen har hyfsad effekt så borde du kunna värma upp vattnet i tunnan hyfsat snabbt och enkelt.

Annars kanske du kan minska ned vedförvaringen och istället förvara huvuddelen av veden ute? Om du kan sätta en port där du har vedförvaringen och skippar väggen mellan vedförvaring/panna så kan du lasta in veden utifrån (med pirra/palldragare/bobcat/etc) och sedan plocka den från andra hållet och slänga in i pannan.
Det vill jag ju ha också ;)

Nä, bubbelbadet får nog en annan placering i ett annat rum...

Jag som sett fram emot att bada i ett skitvarmt rum och dricka några kalla efter att ha fyllt på ved :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.