Hus byggt 1893. Ljusgrått.

Lät bila bort gammal trasig stentrapp.
Nu funderar jag...

Låta gjuta en ny stentrapp, eller..
bygga trätrapp?

Har gamla snidade tunga trappräcken som jag självklart också vill sätta tillbaka.

Vad blir snyggast och bäst?

Om stentrapp, hur gör man och vilket material bör användas för att få en så snygg och bra trappa som möjligt?
 
Är det trä eller stenhus? kanske till om med en bild?
 
Det är ett trähus. Trappen ska vara framför en gammaldags glasveranda.
 
Jag förespråkar alltid stentrappa. Har sett för många nybyggda trätrppor som verkar kantiga tillyxade hopsnickrade trappor som framför en byggarbetscontainer. Värst är de som gjorts av tryckt virke.
En redig granittrappa är dyr men gedigen och trygg
 
  • Gilla
Stina71 och 1 till
  • Laddar…
Jag röstar också på stentrappa liknande den du hade innan. Vad har liknande hus där du bor för trappa? Kan ju vara en källa till inspiration samt bra rent kulturhistoriskt att behålla en för trakten "rätt" stil och material.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Haha, efter att jag lät riva gamla stentrappen så byggdes en trätrapp, i impregnerat virke. Fick hjälp med detta av en vän, men har tyvärr aldrig riktigt tyckt att trappan passar in.

Granittrappa? Hur gör man en sån och vem gör sånt? Menar du alltså en trapp helt i sten, alltså ingen som man gjuter?

Grannhusen är inte direkt lika som i stil som mina, men de som är äldre har någon form av stentrappa. Gjuten skulle jag tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.