Är i start fasen av att börja bygga om köket.
Bor i ett typiskt 70tals radhus med ett typiskt 70tals parallell kök (se grundritningen över entréplan nedan).
Gången genom köket är 110cm brett och längden på hela köket är 580cm.

Med två ungar och smalt i köket så blir det mycket trängsel och spring, så vi vill sätta igen ingången till köket från vardagsrum. Den delen av vardagsrummet kommer bli en perfekt TV hörna (teven upp på väggen mot köket) medan den andra sidan blir matsals bord och även en kamin i ett senare skede.
Även en del av väggen i hallen skall tas bort för att skapa mer rymd.

Men det som vi inte kan bestämma oss för är om vi skall göra ett parallell kök igen (dock utan ingång till vardagsrum) eller utnyttja möjligheten till att göra ett U-kök och få en meter mer arbetsyta (se bägge alternativen nedan).

Vi hade tidigare planer på att vända köket mot fönstret utåt trädäcket, men tyvärr springer kostnaden iväg för mycket.

Snälla hjälp oss, alla tips/idéer/förslag uppskattas!
 
  • entreplan1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • byggahus_kokalt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som att det blir trångt i hörnen om ni gör ett U-kök.

Kan ni inte dra ut köket längre, göra ett L-kök och en garderob bredvid?
 
  • byggahus_kokalt2.jpg
Tack! Intressant att göra en garderob där!

Tyvärr finns redan garderoben (stora bilden till höger) i hallen och är en stor 2meters Ikea PAX med spegelskjutdörrar. Den används främst till våra och barnens ytterkläder, därav placering. Har ingen aning om vart den skulle få plats annars.

Mäklarens bild på köket, inte större skillnad idag tyvärr.
http://2.bp.blogspot.com/_LBBzePYPlsk/R_2trm1cC9I/AAAAAAAAAAU/iigFKtIsuNY/s1600/kitchen.jpg
 
Ser ju lite trångt ut med U-kök men eftersom ni redan idag verkar ha lite plats mellan köksdelarna borde väl inte det bli något större skillnad. Gör som jag och lägg en papp skiva eller liknande i samma storlek där nu funderar att sätta ett skåp vid dörröppningen, provlaga sedan lite i köket och se att där inte blir några rörelseproblem så att säga:).

Blev bara fundersam till den där väggen ni tänkte riva ner, det är ingen bärande vägg det där?
 
Locos skrev:
Ser ju lite trångt ut med U-kök men eftersom ni redan idag verkar ha lite plats mellan köksdelarna borde väl inte det bli något större skillnad. Gör som jag och lägg en papp skiva eller liknande i samma storlek där nu funderar att sätta ett skåp vid dörröppningen, provlaga sedan lite i köket och se att där inte blir några rörelseproblem så att säga:).

Blev bara fundersam till den där väggen ni tänkte riva ner, det är ingen bärande vägg det där?
Pappskiva ja, det skulle man ju kunna prova en dag eller så! Tack!

Nej, den vågrätta väggen där garderoben står är inte bärande, men däremot den lodräta väggen i vardagsrummet är bärande.
 
Jag undrar om du har någon avställningsyta bredvis spisen alls? Det verkar vara kylskåp direkt på ena sidan och vask direkt på andra sidan. (den där mäklarbilden fungerar inte för mig i alla fall)
 
AstaS skrev:
Jag undrar om du har någon avställningsyta bredvis spisen alls? Det verkar vara kylskåp direkt på ena sidan och vask direkt på andra sidan. (den där mäklarbilden fungerar inte för mig i alla fall)
Hehe, bilden var lite slarvigt och snabbt gjord i powerpoint så den är inte alls skalenligt eller nåt.

Här en som ser något bättre ut (från Ikeas program) samt mäklar bilden där länken inte fungerade. Dock så stämmer inte ikea bilden riktigt, men principen är densamma. Dvs det skall vara en avställningsyta till vänster om spisen.
 
  • skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kitchen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjusiga kakelplattor! De var ju nästan kitschigt snygga. Nästan...
 
AstaS skrev:
Tjusiga kakelplattor! De var ju nästan kitschigt snygga. Nästan...
Hehe, jo... och nästan kitschigt vill vi inte ha...
 
Några frågor bara:
Har huset källare?
Kan man göra tvättstuga någon annastans i huset, tex badrum?
 
halloy skrev:
Några frågor bara:
Har huset källare?
Kan man göra tvättstuga någon annastans i huset, tex badrum?
Ingen källare.
Tvättstuga nån annanstans, berätta mer vad tänker du på?
Tvättstugan ligger ju till höger när man kommer in.
 
gadu , går du ifrån paralellkök blir det bara sämre, tycker jag. Bomma till dörren och låt annat vara som det är nu. Möjligen skulle jag fundera på att göra en serveringslucka där dörren finns nu . "Kunder" får snällt stå och vänta på andra sidan :).
Kanske ta bort den fria väggbiten och göra större öppning mot hallen om du vill visa mer av sitt nya köket för besökare :). Nuvarande planering verkar ju vara optimalt så det är nästintil omöjligt att få det mer funktionellt. Hörnskåp är inget jag skulle längta efter
gaia
 
Jag har kladdat lite. Allt är inte som det är tänkt på bilden (översta).

Bredden i u-öket blir 130-140 cm. Garderoben mot hallen flyttas mot köket lite (hörn är ändå svåra att utnyttja). Eventuellt blir den kortare också. Både hall och kök blir alltså bredare. Kyl och frys sätts i samma länga som garderoben - men vänds mot köket.

Eventuellt kan både matplats och hall få lite mer yta såhär. Någon garderob mindre blir det i såfall i hallen.
 
  • byggahus_kokalt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
gadu^ skrev:
Ingen källare.
Tvättstuga nån annanstans, berätta mer vad tänker du på?
Tvättstugan ligger ju till höger när man kommer in.
Ni kanske tycker att det är bra, men personligen gillar jag inte alls när man "har ytterdörren i köket".
Min tanke var att sätta upp en kort vägg mellan köket och hallen, samt ta bort garderoberna vid trappan (sammanfog den delen av hallen med köket istället). Problemet blir då att hitta något annat ställe att ha ytterkläder/skor/väskor på, gärna närmare ytterdörren. Min tanke var då att ta tvättstuga och göra om till en klädkammare, men då måste det ju finnas plats för tvättmaskin/torktumlare någon annanstans. En annan idé är att göra en liten gästtoalett i utrymmet under trappan och ha klädförvaring där toaletten är nu.

Med en sån här ombyggnad av hallen kan man göra ett vinkelkök mot väggen till vardagsrummet samt på nuvarande kökväggen. Det naturliga och trevligaste är att ha matplatsen vid fönstret och ett lite mindre vinkelkök. Har man behov av rejäla arbetsytor och vill prioritera det, så finns det möjlighet att göra ett vinkelkök längsmed HELA köksväggen och placera bordet mitt på köksgolvet framför trappan.
 
Tack alla för feedback!

Vi satte oss i köket igår och gick igenom lite tankar och idéer, mycket baserat på det ni skrivit här, vilket resulterade i en ny skiss i Ikea programmet (har den tyvärr inte tillgänglig på jobbet).
Har väl kommit fram till en lösning som tilltalar oss just nu och liknar väl Annananna's ritning mest.
Lyssnat och läst om bl.a hörnskåp, så det vill vi ha så lite av och därav gått ifrån U-kök till ett L-kök istället. Väggen bakom garderoben (in mot köket) kommer förbli tom eller nån hylla eller så. Annars en mycket bra yta för vardagsplanering osv...
I hörnet placerar vi diskho vilket innebär mer avlastningsytor på sidorna. Vet dock inte om detta är möjligt att göra det ur ett funktionellt perspektiv, nån som vet?

Garderoben i hallen vill vi gärna ha kvar på samma ställe, den står ganska optimalt där. Hallen är tillräckligt bred, så garderoben behöver inte flyttas in. Snarare i köket som man behöver mer svängutrymme än de 110cm som är där idag.
Mot fönsterna kommer vi ha en form av bardisk och gå ifrån köksmöbler (vi sitter väldigt sällan i köket, 9 av 10ggr sitter vi i vardagsrummet). Kanske det får plats med en liten köks-ö för ytterligare avlastningsyta, det får tiden utse. Dock skönt med ett stort svängutrymme.

Halloy,
Att ha ytterdörren "in till köket" ser vi inte som ett problem. Dessvärre har vi större planer för lill-toan och tvättstugan så deras funktion och placering förblir oberörda för stunden. Tro mig, tankarna har vart där också... helst av allt hade vi gärna rivit ur alla väggar och börjat på nytt.
 
  • koketigen.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.