Smakråd behövs. Ska kakla (klinkla?) golvet i tvättstuga/pannrum i källaren. Kommer bli vitt/ljust på väggar och tak. Men vilket klinker passar i en källare?

Jag hade en bild av terracotta i skallen. Frugan ser grått framför sig. Vad säger ni? En till faktor som kommer att ha den avgörande rösten är priset. Det är trotsallt en källare så klinker för tusenlappen kvadraten går bort. Redan 250 kr/kvm känns mkt tycker jag egentligen. Kanske inte finns så mkt vid de priserna att välja på?
 
Mikael_L
Tror du verkligen att vi kan ge råd om saker som gäller smak??? :p

Själv hade jag lust att starta en sådan här tråd, men jag insåg det lönlösa ... :|

Jag kan däremot berätta lite hur tankarna gick för oss, om det hjälper.
1. Klinker till tvättstuga och hall. Ev olika för de utrymmena, men väldigt gärna samma.
2. Båda är vi rätt flärd och prestigelösa, så något häftigt och modernt och "helt rätt" behövdes inte.
3. Priset var en rätt stor issue, inte så det överskuggar önskvärt slutresultat.

Själv tycker jag om klinker med grov struktur, som ger naturstenskänsla eller skifferkänsla osv. Jag kan också tänka mig att spejsar ut en del. Mörka klinker tycker jag också om.
typ:
4689-4689%20Earth%20antracit%2030x30-30x30-1-0.jpg
Det finns ju hur mycket som helst att välja bland, så bara ett exempel av många.

Tjejen är däremot betydligt mindre tilltalad av det som är spejsigt.
Och sen säger förnuftet inom mig att grov yta = svårstädat och mörkt = mörka rum ...
Och klinker i gråskalan går att kombinera med allt annat, har det någon färg så blir man begränsad i andra färgval.

Så sen började jag och kolla tänkbara kandidater, och allteftersom jag hittat något mer prisvärt som var helt tänkbart så slöt vi bort dyrare alternativ. Och kunde också begränsa fortsatt letande till ett maxpris, som hela tiden sjönk.
Vi hamnade väldigt snabbt till att ha några vettiga att välja bland, som alla låg runt 200:-/kvm, vi tittade inte ens då på sånt som låg över 300:-

Sen på Ekeby kakeloutlet fann jag Moon grigio för just under 100:-/kvm.
OK, verkligen inte speciell, men ljus och lättstädad och neutral , passar till allt. Och med 20 kvm så var ju priset ett fynd.

Som sagt, vet inte om det hjälper dig ... :cool:

Men vet du att du ska ha vitt på väggarna så tycker jag att du ska kika på något som inte är alltför vitt. Lite kontrast behövs nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.