Anna-B
Smakråd önskas till kök som strax ska sättas upp.

Bakom de tre första raderna är en vägg som sticker ut 14,5 cm. Därav, tre första raderna: 37 cm-djupa stommar (IKEA). De två sista raderna (inkl. kyl/frys) = 60 djup. (Har gjort täcksidorna rosa på skissen för att tydligare se skillnaden).

Har tre alternativ:
  1. Linjera ALLA skåp (d.v.s. flytta ut första tre raderna 8,5 cm).
    Skiss av köksinredning med olika skåpsdjup och rosa täcksidor för visuell skillnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder


  2. Sätta de tre första raderna mot väggen och få en skillnad i djup på 8,5 cm till de sista två raderna.
    Skiss av köksinredning med olika djupa skåp och en utstickande vägg markerad i rosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder


  3. Dra ut lådorna så de linjerar mot kyl/frys-skåpen, men sätta resten mot väggen. Här blir det dock en liten specialare med bänkskivan för att täcka två täcksidor. Vet inte om det kommer bli fult med 1,3 cm bänkskiva som sticker ut.

    Skiss av köksinredning med vita skåp, rosa täcksidor, kyl och frys, på en utskjutande vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
    3D-skiss av kök med djupskillnader mellan skåprader, markerade med rosa på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket alternativ skulle ni välja?
 
Jag skulle välja alternativ 1 eller 2. Inte 3.
 
  • Gilla
Anna-B
  • Laddar…
Helt klart alternativ 1, med en anpassad bänkskiva och snygga täcksidor så ser man aldrig att skåpen är grundare :D
 
  • Gilla
Anna-B och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle välja alternativ 1. Det blir mest rent och harmoniskt.
 
  • Gilla
Anna-B och 1 till
  • Laddar…
Alternativ 1. Jag tycker att du skall hissa täcksidorna så de kommer ovan sockeln. Det ser renare ut och är enklare att städa om det inte sticker ut en massa täcksidor som skapar hörn. Täcksidor som går ner i golvet riskerar att skavas mer av dammsugare, golvmoppar mm.
 
  • Gilla
Anna-B och 3 till
  • Laddar…
Jag hade valt ett annat alternativ och låtit alla skåp vara i plan utom de 4 överskåpen ovanför bänkskivan som jag hade tryckt in. Om man skal stå och pilla med något på den bänkskivan vill man inte ha pannan i skåpet.
Jag håller med om att de två täckskivorna som är röda i bilden skal sluta vid underkant låda. Endast täckskivan till vänster skal gå hela vägen ner till golvet.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Anna-B
Så fantastiskt med alla svar! Tack alla! Jag har också klurat lite på att skjuta in överskåpen ovanför bänkskivan, men var lite orolig att det skulle se märkligt ut med passbiten/takanslutningen, att det går ”in” och sen ut igen. Men kanske värt att skissa upp det och klura på det en extra sväng, för helt klart att bänkskivan blir lite lättare att arbeta vid ifall man vill göra det.

Vad gäller täckskivorna så har ni helt rätt (och som jag tänkt mig) - det är jag som har varit slarvig/lat när jag gjorde skisserna. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.