Vi har nästan färdigställt en liten WC. Det enda som verkligen fattas är vad jag ska göra med vinkeln mellan golv och vägg.

Springan mellan klinkers och vägg är som mest 10mm och smalnar av lite grand inåt rummet. Jag lutar just ju att lägga i någon sorts mjukfog i skarven men vilken bör man ta i så fall? Och vilken färg?

Min bror föreslog att lägga samma fog som mellan klinkersen men jag är orolig för att kladda ner halva väggen med fog i så fall.

Alla tips och smakråd är välkommna.
Nyrenoverad WC med beige väggar, vit toalett, bidé, grå klinkers och trähylla med inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Klinkersockel eller en vanlig vit sockellist!
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
En vanlig sockellist skulle nog liva upp utrymmet lite! Vit sockellist på vit bakgrund som kan användas för att förbättra ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är de för plattor? Är de homogena är det snyggt att dela plattorna och lägga en bård upp på väggen.
 
Vad är de för mtrl i hyllan? Kanske kan gå igen i golvlisten. Personligen tycker jag att en vit list skulle bli för skarpt, hellre då en i samma färg som väggen.
 
Hur har ni gjort med tätskiktet? Numera krav på tätskikt på golv även i WC vilket innebär att du även får ett litet uppvik på väggen. Typiskt sätter man ju då en klinkersockel för att dölja det uppviket och få ett lättstädat hörn.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En vanlig golvsockel är ju så klart ett alternativ. Jag drar mig dock för det eftersom jag tänker att det kommer se konstigt ut när man inte har en sockel under toaletten. Där sitter ju dräneringshålet från fixturen så det måste ju lämnas öppet. Därför tänkte jag mig en fog av något slag för att få samma matetial runt hela rummet. Men det blir kanske inte så lyckat eftersom ingen har gått vidare på den idén?

Angående tätskikt så finns det enligt konstens alla regler. Jag har dock spacklat kanten på tätskiktet för att få en slät och fin vägg. Det är kanske därför som jag är så avigt inställd mot en golvsockel. Jag vill inte dölja mitt hårda arbete. :D
 
T
Janus82 Janus82 skrev:
En vanlig golvsockel är ju så klart ett alternativ. Jag drar mig dock för det eftersom jag tänker att det kommer se konstigt ut när man inte har en sockel under toaletten. Där sitter ju dräneringshålet från fixturen så det måste ju lämnas öppet. Därför tänkte jag mig en fog av något slag för att få samma matetial runt hela rummet. Men det blir kanske inte så lyckat eftersom ingen har gått vidare på den idén?

Angående tätskikt så finns det enligt konstens alla regler. Jag har dock spacklat kanten på tätskiktet för att få en slät och fin vägg. Det är kanske därför som jag är så avigt inställd mot en golvsockel. Jag vill inte dölja mitt hårda arbete. :D
Då skulle du ha lagt klinkern närmare väggarna så hade du sluppit ditt problem. Du skulle ha börjat med en halv platta istället......
 
Håller med tank77. Du har gjort det enkelt för dig med hela plattor, fine, men en fog på 1cm blir inte snyggt. Jag röstar på sockellist.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
BirgitS
Janus82 Janus82 skrev:
Jag drar mig dock för det eftersom jag tänker att det kommer se konstigt ut när man inte har en sockel under toaletten. Där sitter ju dräneringshålet från fixturen så det måste ju lämnas öppet.
Men om du tittar på fotot så ser du att man normalt inte ser golv-vägg-vinkeln under toaletten (om man inte kan stå på långt håll i ett stort badrum).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.