Skall bygga en låg altan ca 17cm ovan gräsmattan. 7,9 meter lång. 4,8 meter djup.

Altandörr kommer monteras istället för högra fönstret. Denna går ner till svara färgen börjar. härifrån blir liten trappa ner på trädäcket.

Vilket av följande alternativ tror ni blir snyggast lite röstning kanske?

"Fasade" kanter ut mot gräsmattan?
Kant i kant med där husväggen slutar?
30 cm indrag på var sida huskanten?
 
  • IMG_1313.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1314.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1315.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasade kanter och lika bred. Glöm inte att göra en fris runt om. Blir snyggt.
 
Fris ska det blimen gillar bygga så enkelt så möjligt så lite meck med fasade kanter .. :) Värt besväret?
 
Hur reglar man enklast för fasad kant? Kommer använda 45x170 med balkskor..
 
Smaken är som baken jag personligen hatar fasad kant förstår ej varför man ska ta bort yta och krångla till bygget
 
Design antar jag :)
 
Fris först eller sist? (Min cirkelsåg suger som ungdomarna säger har dock en sprilans kapger) Så kanske FÖRST?
 
Fris först.
 
Fris sist!
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Är det hopplöst att göra fris först? Som sag är min cirkelsåg sisådär :(
 
Det tar ju fruktansvärt mycket längre tid att såga all trall exakt rätt. Lättare att bara skicka ut trallen ock såga allt efteråt.

Har svårt att se att även den sämsta cirkelsågen skulle vara så dålig att den inte fixar det.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Ok min cirkelsåg ger inte så fina snitt vad är trixet? Såga blöt trall sist och det blev inte snyggt..
 
Köp en ny klinga, rätt många tänder. Jag sågar trall med 48t på 165 klinga. Blir kanonfina snitt
 
Ok ska testa :)
 
Fasade kanter röstar jag också för, kommer se mindre klumpigt ut och stämmer bra överens med husets övriga utseende.

När du ändå är i farten med markarbetet så tycker jag att du bör funderar på hur du vill ha kanten ut mot gräsmattan för att det ska bli så enkelt som möjligt att klippa gräset.
Kanske lägga grus 10-15 cm utanför altanen t.ex.

Självklart gör man frisen sist som hantverkare1 skriver :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.