Svenskt Trä anordnar en arkitekttävling vart fjärde år, där Träpriset delas ut till en byggnad som "representerar god svensk arkitektur i trä och som speglar tiden vi lever i". 2012 är det dags för ett nytt Träpris att delas ut.
Vem som helst har kunnat lämna in ett förslag till tävlingen. Byggnaden ska vara färdigställd och högst fyra år gammal.
De nominerade småhusen i år är:

Du kan läsa blogginlägget här: Småhus nominerade till Träpriset
 
G
Ge dem varsitt glaspris.
 
Håller med gäst till 110%. Skulle inte vilja bo i något av dem, och var jag tvungen att välja, så skulle det bli ett tält tills vidare.
 
Känns märkligt att ge ett glaspris till åtminstonde one tonne life. Det har ju inte ett enda fönster åt söder? Inte många åt något annat vädersträck heller..
 
Vad är det då som speglar himlen över hela den visade fasaden?
Är det en ny fasadbeklädnad eller är det en hägring? Eller är vi två betraktare som ser i syne?
 
Hmm, jag kanske får halvvägs ge mig när jag inser att det var ett glaspris, inte ett fönsterpris (som jag tänkte mig).
Jag vidhåller dock att det inte är några fönster. Hela sidan och halva taket är klädd med solceller/solfångare (jag vet inte fördelningen..), dessa har ju sedan en glasskiva som ytskikt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.