Först 15 år då börsaktier var vinnare, sedan 15 år då bostaden gjort svenskarna rika. Men experterna varnar att pendeln är på väg att svänga tillbaka.


Du kan läsa artikeln här: Småhus bättre än fonder, men se upp
 
E
Skrivet av: Gäst

Givet att det snart kommer ett ras. Bara en idiot kan tro att priserna fortsätter upp.
 
E
Skrivet av: Gäst

Och sedan inbillar dom sig att storstädernas uppsving i kostnadsläge inte har något med sjunkande ränta och skenande bostadspriser, att göra.

det blir kul att få vara med nu när pendeln slår åt andra hållet
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag tycker man undervärderar mervärdet av att man faktiskt bor i sin bostad, det är svårt att bo i en aktie. Alternativkostnaden att hyra ett boende om man hade satt lika mycket pengar i aktier istället för att köpa ett hus är ju enorm.
 
E
Skrivet av: Gäst

Den eviga globala tillväxten tog slut vid Lehman kraschen och oljan sinar. Det är inte längre självklart att aktier stiger i värde. En stor del av överskottet i de större bolagen äts numera upp av bonusar som ger samma enorma utdelning vare sig företaget visar svarta eller röda siffror.
Dags att tänka om helt enkelt.
 
E
Skrivet av: Gäst

Fastighetsmarknaden i främst Stockholm kommer att stiga i all evighet. Barnfamiljer kan lugnt köpa en villa för 10 mkr idag; om 5 år är den värd 100 mkr, eller kanske 1 miljard. Vem vet?
 
E
Skrivet av: Gäst

Med dagens ökningstakt kommer det att ta 170 år innan villan kostar en miljard (i dagens valuta och löner), så att det bara tar 5 år är inte troligt :)

År 2180 kommer det ta cirka 16 000 år att amortera av villan (räknat på 5000 / mån i amortering). Om amorteringstiden är rimlig vet jag inte....

Det känns ju rätt frestande att ens barnbarns barnbarn skall få ärva en miljard (i dagens valuta), så jag funderar på att köpa något dyrare....
 
E
Skrivet av: Gäst

Anonym - ". . . snart kommer ett ras"

I snart 10år kan det läsas i varenda forum i sverige om det stora bostadsrastet - något tjatig !
 
E
Skrivet av: Urk

Priserna är mycket stabila i Sthlm. Tack vara alla bonnläppar som flyttar hit när dom sålt skog... Så priserna kan bara stiga... Och vem vill bo i en byhåla, möjligtvis ett landställe vid kusten... Så är det, punkt slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.