Hej jag undrar om det är någon kortis eller liknande. När jag hade av huvudströmmen och slog på den så gick en smältsäkring. Jag tog bort säkringen och mätte med multimetern på megaohm och hittade inget mellan fas och nolla eller fas och jord. Kan det ändå vara kortis eller något sådant? Jag satte in en ny säkring och hade den en dag och allt fungerade bra. Sedan var jag lite orolig så jag ville jag mäta igen så jag tog ut säkringen och mätte när jag satte i säkringen utan att slå av huvudströmmen så gick den igen. Nu blir jag lite perplex. Det är oändlig resistans mellan nolla och fas när det inte finns någon belastning men sedan slår säkringen ut vid inkoppling. är det normalt?
 
Är det huvudsäkringarna eller en säkring som hör till en 3-fas grupp kan du kan ha 3-fas laster som drar mycket vid start, värmepump, VVB, el-radiatorer som är kopplade till 400V, spis, bastu eller annat du kan ha haft igång samtidigt. Hur mätte du, med spänningen avslagen (hoppas jag) men hur på smältsäkringen?
 
Det är en grupp som är med lite belysning och vägguttag samt utomhusbelysning. 10A. Jo jag mätte med uttagen säkring mellan fas och nolla på kretsen utan matning och ingen last på gruppen. Det blev oändlig resistans . Men det är ju bara en multimeter. Har för mig att proppen gick utan att de var några laster eller med liten last båda gångerna(det borde ju varit någon last annars kan väl inte proppen gå?). Kan proppen gå pga att den skruvas in sakta så det blir gnistbildning eller om man slår på huvudströmbrytaren med gnistbildning?
 
Om det helt säkert inte är någon belastning inkopplad ska en säkring aldrig gå, i så fall har du ett isolationsfel/kortslutning någonstans.
En säkring går aldrig sönder om det inte är något fel i form av överlast eller kortslutning, ja om den nu inte utsätts för mekanisk åverkan förstås... :)

För att mäta fram ett isolationsfel kan du behöva mäta med högre spänning än vad en vanlig multimeter använder vid resistansmätning.
En så kallad "megger" mäter med 250-1000V, vilket gör att eventuella skador i kablars isolering visar sig.

Dock ska meggning mellan fas och nolla helst inte (aldrig) utföras med apparater anslutna på den aktuella gruppen, då vissa apparater har en benägenhet att gå sönder av för hög spänning in... :p
 
Redigerat:
poppe12 skrev:
Kan proppen gå pga att den skruvas in sakta så det blir gnistbildning eller om man slår på huvudströmbrytaren med gnistbildning?
Ja, det kan hända om man har induktiva laster så som transformatorer eller motorer. Kanske tom lysrörsarmaturer. Jag har själv kört en smältsäkring genom att fippla med kontakten till en liten (2x20W) stereoförstärkare.

Anledningen till att säkringen gick i mitt fall var är transformatorn lagrar energi och att denna energi laddas ur mycket snabbt när strömmen bryts. Om man då återigen gör kontakt kan strömmen bli så hög att säkringen löser ut.

Överhuvudtaget skall man se till att slutningar och brytningar görs snabbt. Förutom risken att säkringen går så skadar gnistbildningen kontaktytorna.
 
Hm.. Jag läste nog inte ordentligt igår, eller inte alls?!
Tolkade det som att säkringen gick lite då och då, utan anledning.
Skyller på att jag skrev i sömnen eller nåt :p

Bo Siltbergs idé känns ganska rimlig.
 
Det är lätt att misstänka allt möjligt för säkringar ska inte lösa till höger och vänster när man slår på strömmen. Det förefaller osannolikt att ett drivdon till LED skulle ha en sådan startström, men...
 
Jag gick igenom alla dosor, brytare och uttag på gruppen. Jag kunde inte se några fel men körde lite eltejp på platser där man kunde skymta ledarna i torix. Slog av strömmen satte i säkringen och slog på strömmen,allt gick bra. Tror att det är löst. En fråga bara: Det sattes i en dimmer på gruppen nyligt. En renova. Kan det vara fel på den? Jag har ingen LED. Men tack för infon.:)
 
Jo förresten. Utomhusbelysningen är ju led. Vi bytte till det för några dagar sedan. Billiga lampor från Jula i vanlig stor lampsockel. Om de är avslagna kan de ändå leda till höga strömmar? Jag vet inte om de var på eller inte då säkringen gick.
 
Redigerat:
Nej, de är ju som vanliga glödlampor. Brytaren släpper inte fram någon ström om den är avslagen. Diskussionen om belastning via en LED converter handlar mer om situationer där man har dimmer/elektronisk brytning av ljuskällan. Då är convertern spänningssatt hela tiden, brytningen sker i själva konvertern.

Men jag sällar mig till skeptikerna, jag har svårt att tro att en konverter (om du inte har massor) skulle kunna ha så hög kapacitiv eller induktiv last att den löser en säkring.
 
Det är ju fullt tänkbart att det var någon av dina dåligt avisolerade ledare som spökat. Om en sådan ligger nästan mot jord, eller nästan mot en annan dåligt isolerad ledare. Då kan strömmen "hoppa" en kvarts mm cid 230V. Med lite fukt kan det säkert öka till en mm.

En liten risk är att du trots allt har en isolationskada ex. en bit in i ett elrör, ex. en spik genom röret. Och nu när du fipplat, så har avståndet ökat lite, men felet kan återuppstå.

Har du jordfelsbrytare?
 
poppe12 skrev:
Jag kunde inte se några fel men körde lite eltejp på platser där man kunde skymta ledarna i torix.
Eltejp är iofs bättre än synlig koppar men varför inte göra om skarvarna på ett korrekt sätt om du ändå är inne och rotar i dosorna? Eltejp har nog en begränsad livslängd och ser rätt amatörmässigt ut. Känner du dig inte bekväm med Torix så finns det modernare kopplingsklämmor (Wago eller Helacon exempelvis) som är ganska lättarbetade och pålitliga.
 
Ja jag ville inte in och rota i själva kopplingen utan bara göra en okulär inspektion, även se om något såg bränt ut. När jag sedan såg något så var det bara med fantasi jag skulle kunna tänka mig att det skulle kunna vara problem. Dvs när man såg ned i 2 torix så såg man ledarna var ganska nära slutet på torixen. Men som sagt man vet ju aldrig då det kan hoppa och eventuellt finnas fukt. Får man göra om en torix om man ser att den är lite sådär?
 
Om du ser koppar när du tittar IN i torixen så är det inget att oroa sig över. Det är om koppar finns synligt utanför torixen som det skulle kunna vara ett problem. Även om det finns synligt utanför på någon enstaka så skall det väldigt mycket otur till för att det skall bli överledning. Men bra är det inte.

På det du skriver så tror jag att felet sitter någonannanstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.