Grymt smidigt med smältlim. Men jag undrar finns det sorter som är gjorda för speciella material och finns det bättre och sämre pistoler till de?

Vanliga lim är ju oftast ihoptorkade när man ska använda de. Så får man springa och köpa en ny tub för en hundring för att limma någon liten grej.

Någon guru på smältlim här?
 
Smältlim är guds gåva till människan!
Ruskigt smidigt när man sätter lister och det är någon liten skitbit i konstig vinkel. Då sätter man ihop skitbiten och den mötande med smältlim på insidan innan man smäller upp det. Klockrent!
 
  • Gilla
Evaz
  • Laddar…
Det finns en uppsjö av lim men jag har aldrig satt mig in i var de finns att handla som privatperson samt vad de har för egenskaper. Har dock fått tag på diverse pinnar från olika håll och märker stor skillnad på egenskaperna. Det rör allt från färg till hur hårt det blir när det stelnat, hur bra det fäster osv.
 
hsd
Kolla på esseve
Jag tror de finns mååånga olika
använder själv 5 olika
 
Real7 skrev:
Jag gillar också smältlim och använder det titt som tätt till olika snabbfixar, men jag har bara en billig pistol och stavar. Vill man lägga onödigt mycket pengar så kan jag tänka mig att tex Steinel är bra. [länk]
Håller med om att Steinel är riktigt bra prylar, både pistoler och lim.
Tycker dock dom inte är så dyra för vi pratar ju kvalitetsprodukter...
 
Limmar kanske en gång i månaden max så behöver inte värstninggrejer men det kanske mer är limmet det hänger på. Var kan jag köpa mindre förpackningar på olika sorters lim? Bauhaus?

Vad är det för priser på Steinel och var köper jag lättast?
 
Vad skulle det vara för skillnader på smältlim och smältlim? Jag är också nyfiken.
Jag har använt lim för hobbybruk (Panduro?) och Tyco/T2 specialpinnar för att fästa golvvärmekabel. De verkar vara ungefär samma sak. Kletigt när det är varmt och fäster halvdåligt på det mesta.
 
hsd skrev:
Kolla på esseve
Jag tror de finns mååånga olika
använder själv 5 olika
Vad använder du och vad kan du rek för .t.ex plast?
 
Bauhaus brukar ha en hel del Steinel, har själv köpt pistoler där. Däremot brukar där inte finnas något större utbud av olika limstavar.
 
Jag vet att Casco har några olika limstavar men jag minns inte i vilken affär jag såg dem. Casco borde hålla bra kvalitet.
 
hsd
det finns olika plaster och olika smältlim tex. för eldosor finns ett doslim som fäster väldans bra, dock köpte jag torsman-varianten sist...den typen använder jag mest då den fäster bra på det mesta
bioherb 087 för plast pvc abs
till trä finns också flera tex esseve 282,bioherb 2108 skiljer på öppettiden, dvs. smältpunkten
jag har uteslutande försökt att hålla mig till transparenta men det finns även färgade , som kan användas till dekor mm

limpistoler föredrar jag sladdlösa(y) en torsman med gaspatroner, en ryobi -smidig men fylls med butangas (måste vara ren)som en tändare ,dock är priserna högre och gasen är inte gratis
en steinel elektrisk sladdlös
 
Jag köpte för många år sedan en billig enkel pistol på Jula, snart 20 år sen. De medföljande stavarna var skräp. Fastnade inte på något. Limningen sprack gärna efter en tid mm. Köpte ett storpack Casco limstavar och sedan dess fungerar allt perfekt. Pistolen i sig fungerar utmärkt trots det låga priset. Jag använder den kanske 10 - 12 ggr per år.

Så mitt förslag är att köpa billig pistol och dyra stavar.
 
  • Gilla
Evaz och 1 till
  • Laddar…
Sedan får man väl också ha en pistol per stav/limkvalitet, det är ju inte speciellt lätt att byta stav när man väl har börjat använda en speciell stav. Den sitter ju liksom fast i pistol och dess matning.
 
roli skrev:
Sedan får man väl också ha en pistol per stav/limkvalitet, det är ju inte speciellt lätt att byta stav när man väl har börjat använda en speciell stav. Den sitter ju liksom fast i pistol och dess matning.
Det verkar märkligt. Gäller det även .t.ex kvalitetspistoler från Steinel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.