Hej har ett problem som jag hoppas att någon av er kan ha en lösning på.
Har ett tvåvånings suterränghus där det smäller i vattenledningen.

Smällen uppstår är när det spolas varmvatten och sedan stänger av innan vattnet hunnit bli riktigt varmt. Då det är långa ledningar från bottenvåningen tar väldigt lång tid innan det blir riktigt varmt.

Vi har mjuk stängande kranar.

Smällen uppstår både från tvättstället och köket på övervåningen och varmvattnet kommer från garaget nere. Det smäller inte från kranarna på nedre plan.

Vi har bott här i 2,5 år. Kan inte komma på att det smällt hela tiden men sen ett par månader.

Vad kan det bero på och hur åtgärdar man enklast (förutom att alltid komma ihåg att vänta tills vattnet blir jättevarmt eller att enbart spola med kallt vatten
 
Brukar vara fel i backventilen i duschblandaren.
 
Ok tack för tipset. Kan det vara det även om det är när jag spolar i köket eller i handfatet?
 
Ja. Kan smälla och dunka som faan.
 
Då har jag en bra start att börja med tack återigen
 
H HansOlov skrev:
Då har jag en bra start att börja med tack återigen
Hej! Nyfiken då jag har samma problem. Hittade ni felet?
 
Tyvärr gjordes två avhjälpningar samtidigt. Fjärrvärmebolaget satte in en stötdämpare vid fjärrvärmeanläggningen samt att vi bytte ut ena duschblandaren och upplevde att det försvann några veckor men sen kom till baka sedan. Har legat vilande men ska ta och kolla vidare nu till sommaren.
 
  • Gilla
FrökenFunkis
  • Laddar…
H HansOlov skrev:
Tyvärr gjordes två avhjälpningar samtidigt. Fjärrvärmebolaget satte in en stötdämpare vid fjärrvärmeanläggningen samt att vi bytte ut ena duschblandaren och upplevde att det försvann några veckor men sen kom till baka sedan. Har legat vilande men ska ta och kolla vidare nu till sommaren.
Ok, uppskattar din uppdatering. Vi har installerat en Tryckstötsdämpare i det nya badrummet men det gjorde ingen skillnad direkt. Vi har kopplat bort alla olika badrum/ kök genom att stänga av vattnet i de olika rummen. Därav tror vi inte att det kan bero på en duschblandare. Vår teori nu är att det är ngt skit med nya rörinstallationen i nya badrummet så det lutar åt att riva det nya badrummet där vi boxat in nya rören. Så himla segt! Det klonkar som sagt ordentligt så fort man stänger av varmvatten i vilken engreppsblandare som helst i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.