Hej.

Igår fick vi problem med att säkerhetesventilen till tappvarmvattnet började smälla ca 1 gång i sekunden. Det är en fjärrvärmecentral, Primex Villa TS, AHR 40-18.
Det började med att jag städade av centralen från år av damm. Jag råkade ratta på ventilen och då satte den igång att smälla. Hur jag än gjorde fick jag inte den att sluta. Efter ha skruvat och joxat med den någon minut och tappat ut vatten i brunnen slutade det.
Sen på kvällen när familjen duschat börjar den smälla igen. Samma visa. Höga smällar en gång i sekunden. Denna gången var det svårare att få tyst på den. Gjorde samma sak igen, rattade på ventilen men stängde av varmvattnet denna gången och satte på det igen. Till slut blev det tyst. En svettig period med desperat letande i manualen. Hittade inget.

Den har varit tyst hela natten och inget har hänt på morgonen.

Har aldrig haft detta problem innan. Kan det vara att jag råkade vrida på reglaget och eftersom den inte blivit vriden på iallafall under tiden vi bott här (4 år) så har den satts igen och måste bytas?
 
Först när jag läste din trådstart tänke jag att du blandade ihop tapp och radiatorkretsen. Men kollade pdf för din central. :wow: Jag kan inte förstå varför det sitter en säkerhetsventil på tappsidan ännu mindre varför den sitter isåfall före blandningsventilen.

I min värld är den helt utan funktion och värde, så om någon vet varför man satt en säkerhetsventil här så gärna en bra förklaring för att motbevisa min åsikt.

Att en säkerhetsventil på radiotorkretsen tröttnar och gör precis som du säger, stänger öppnar osv har jag hört med egna öron. Det slår som attan i hela rör-systemet.

I vilket fall som helst måste du byta din säkerhetsventil, det står på ratten vilket bar den är på (förmodligen runt 6kg) Du kan byta den själv utan problem.

MEn enligt mig kan du skiooa den helt, finns ingen vinst eller säkerhet med den.

Jag ska av ren nyfikenhet själv ringa tillverkaren och fråga pååmåndag om jag inte får ett riktigt bra svar här i tråden innan dess!
 
Hej Tocke. Ringde du tillverkaren och frågade?
Bara lite nyfiken.

Här har problemet inte uppstått igen och jag har inte engagerat mig mer i det än att vi pratade med Göteborgs Energi som sa att ifall det händer igen måste den bytas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.