Suck.
Vi har begärt in offerter från ett antal fönstertillverkare för att tillverka nya fönster åt oss med samma mått som de gamla. Dessvärre verkar det inte vara helt möjligt, det diffar ett par centimeter - samma mått på karmen, dock, så bågarna är lite smäckrare. Karmyttermått på befintliga fönster är 1150 x 1520, det ställe vi vill anlita gör våra fönster med karmyttermått 1118 x 1500 men med samma glasfalsmått 450 x 450. Hur stor roll spelar det i det stora hela tror ni? Väldigt uppenbart? Är det bättre att ha fönsterrutorna lika stora och låta bågarna vara lite smäckrare eller öka på rutstorleken en aning? Någon annan lösning?
 
Hänger inte riktigt med på problemet...:confused:

Några frågor för att få klarhet i problemet:

Skall du även byta karm eller använda befintlig karm?

Det gamla fönstret, är det det som sitter i nu, eller har ni hittat något gammalt fönster att använda som förlaga och skall byta tillbaka till mer ursprungliga fönster?

Hur som helst låter det konstigt att snickarna inte kan bygga fönstren likadana som förlagan, vad har de för argument till det? Är det några större fönsterleverantörer du kontaktat eller någon lokal fönsterhantverkare?
 
Jag får erkänna att jag inte hänger med heller. Skyller på efter-jobbet-trögheten.

Var sitter husets originalfönster?
 
Haha, ja det kanske jag skulle ha förklarat ja. :D
Vi har fönster så det räcker och blir över i vårt gamla hus. Men vi bygger ju ut en enkelstuga till en parstuga med trapphusoch ska ha fönster till denna utbyggnad. Vi har inte skickat dem någon båge utan endast måtten, med utgångsmått i fönsterrutan (450 x 450). Vi har alltså inte begärt exakt likadana fönster.

Det är en mindre fönstertillverkare än Allmogefönster i alla fall. ;) Vi ska ringa dit och höra på måndag, men de verkar ha ganska standardiserade mått på bågens bredd, spröjs och mittpost... Vi har räknat ut att differensen är på själva bågen, den är en centimeter bredare på varje sida på originalfönstren.
 
Redigerat:
En cm kan man kanske märka (beroende på fönstrets storlek förstås), även om jag tror det viktigaste är att spröjsen är lika. Klistra på centimeterbred, vit tejp eller liknande på en befintlig båge och se om ni upplever någon skillnad mot fönstret intill. Även om det är fel bågar att "bygga på", så kanske det kan ge en fingervisning om hur stor skillnad en centimeter gör.

Edit: Insåg att ni nog inte har vita fönsterbågar, så glöm tipset med vit tejp.
 
Redigerat:
Jag tror att det viktiga är bredden på spröjsen och storleken på rutorna. Tror inte man tänker på att bågen är tunnare, speciellt om bågen är målad i samma färg som karmen utvändigt. Det som möjligen kan synas är skillnaden i höjd, den är i af 3 cm men finns det inget gammalt fönster alldeles i närheten så vetikatten om det syns den heller. Skillnaden i bredd upptäcker man nog inte lika lätt.

Man kan ju jämka lite med fönsterfodren utvändigt och placera dem längre "isär", så att mer av karmen syns. Har man då samma färg på karm och båge så blir måttet mellan fönsterfoder och glaset lika, bara det att skarven mellan karm och båge hamnar lite olika mellan det nya och det gamla fönstret. Det kommer inte synas på lite håll även om du anstränger dig... :)

Men, om jag får säga så, nu så tycker jag att du är precis som jag är och försöker låta bli att vara. ;) För noggrann, tänker för mycket på symmetri fast det i sammanhanget inte spelar någon roll, det är ju ändå en tillbyggnad. Olikheter kanske skapar karaktär? Jag tänker på exempelvis på de rödmålade kringbyggda dalagårdarna som ofta använder sig av olika byggtekniker, från timmer till stående plank till locklistpanel till liggande panel, sen lite rödfärg på det så är det klart och fint. Karaktär. :) Jag brottas nästan alltid med det här dilemmat, för när jag går där och symmetrerar allt och använder vattpasset, så vet jag samtidigt att jag ofta tycker att de originella och roliga lösningarna i en gammal kåk ger något alldeles extra. Det där finurliga och inte alldeles vågräta som ofta tillkommer efter hand som huset låter generationer av människor bo hos sig.
 
Redigerat:
Vi har beställt våra fönster av Georg på Snickarglädje i Gamla stan. Lite dyrt, men inte ohemult och fritt val på mått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.