Har precis fogat kaklet i köket och nås av min förvåning av att det har sugits upp små svarta prickar på vissa plattor. Har försökt med såväl polertrissa som citronsyra och ättiksyra. Vad göra? Ser dassigt ut så trist om detta är slutresultatet
 
  • Vit kakelplatta med små svarta prickar efter fogning, med synlig fog mellan plattorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Har jag aldrig råkat ut för, var det en billig platta? Kan vara dålig glasering m.m.

Ja, om du har testat både citronsyra och ättika och det inte funkade är det nog kört. Ser man det från långt håll med?
 
Hej

Tack för svar. Det var, av butiksbiträde på kakelbutiken, utvalt kakel. 300 kr/kvm så inget gratis. Syns inte på långt håll.

Känns som om det har hittat in i kakelporerna på någe vis.
 
T
S Samsonov skrev:
Hej

Tack för svar. Det var, av butiksbiträde på kakelbutiken, utvalt kakel. 300 kr/kvm så inget gratis. Syns inte på långt håll.

Känns som om det har hittat in i kakelporerna på någe vis.
Ja, det var inte billigt för 15x15 cm kakel:surprised: Lät du fogen sitta länge innan du började tvätta rent?
 
Nope, tvättade efter 10 min
 
Sittställning
Prova saltsyra, finns typ att köpa överallt.
 
  • Gilla
Samsonov
  • Laddar…
Ska prova saltsyran. Men i min värld känns detta som ett tillverkningsfel från fabriken. Som att det är små porer i glasyren. Men min erfarenhet av kakel är högst lekmannamässig. Kanske någon på forumet som är kunnig och kan uttala sig?
 
Sittställning
S Samsonov skrev:
Ska prova saltsyran. Men i min värld känns detta som ett tillverkningsfel från fabriken. Som att det är små porer i glasyren. Men min erfarenhet av kakel är högst lekmannamässig. Kanske någon på forumet som är kunnig och kan uttala sig?
Kan hålla med där, kanske det går att reklamera.
Dock skiljer sig varje batch åt och dessa "fel" är väl lite att leva med..

Hade liknande problem i källaren med fog som fasta i små gropar, saltsyran tog det.

Men se för fan till att plocka bort allt metall och rengör noga efteråt! Ut med allt som har syra på sig!
Rengör nooooooga! Lufta som fasiken för allt rostar som kommer i kontakt med syran eller ångorna.
Kanske överdrivet lite hehe men det ska nog gå bra om du bara städar av att par gånger och ventilerar.
 
  • Gilla
Samsonov
  • Laddar…
BirgitS
Innan man ger sig på saltsyran är det nog bra att ta det med kakelbutiken så att de sen inte kan komma och säga att man har förstört kaklet och att det inte längre går att visa på att det är ett fabrikationsfel.
 
  • Gilla
Samsonov och 1 till
  • Laddar…
S Samsonov skrev:
Har precis fogat kaklet i köket och nås av min förvåning av att det har sugits upp små svarta prickar på vissa plattor. Har försökt med såväl polertrissa som citronsyra och ättiksyra. Vad göra? Ser dassigt ut så trist om detta är slutresultatet
Det där måste ju vara nått fel på kaklet, så ska det inte bli. Gör som sagts innan, kontakta butiken innan du gör något mer
 
  • Gilla
Samsonov
  • Laddar…
Butik kontaktad. Medel hem som de trodde skulle ordna upp det hela men njet. Problemet kvarstår tyvärr
 
BirgitS
Då är det bara att kontakta dem igen.
 
Sittställning
S Samsonov skrev:
Butik kontaktad. Medel hem som de trodde skulle ordna upp det hela men njet. Problemet kvarstår tyvärr
Saltsyra hade tagit de men är det fel från frabrik hade jag nog försökt få dom att göra om jobbet med ok kakel.. en smäll dom får ta eller tillverkare med dom.
 
Sittställning
S Samsonov skrev:
Butik kontaktad. Medel hem som de trodde skulle ordna upp det hela men njet. Problemet kvarstår tyvärr
Hur gick det ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.