Har spacklat tak i helgen och tycker inte att jag lagt på speciellt tjockt lager men får små luftbubblor i spacklet på många ställen.
Har bearbetat spacklet med spackelspadarna innan påläggning men det hjälper inte fullt ut.

Fått det med både grovt och fint spackel

Några tips?
 
Om ytan bakom släpper igenom luft så blir det bubblor oavsett.
 
I detta fall är det målade pappersremsor
 
Endera har du bearbetat spacklet för lite, eller för mycket.
Små luftbubblor finns ju i spacklet från början. Detta ska klämmas ur, när man applicerar spacklet.
Om man däremot "gojsar" för mycket, så är risken att underlaget löser upp sig lite, samt att man nästan vispar in luft i spacklet.
 
Ok så man ska inte bearbeta spacklet med spackelspadarna innan man applicerar spacklet och drar ut det?
 
Man brukar svepa fram och tillbaka några gånger för att få en jämn konsistens. Överarbeta tror jag nog inte så mycket på, då får du nog stå en stund.

Drar du t.ex för hårt och underlaget är poröst och luftigt så kan det var det som gör det.

Men du säger målade pappremsor? Bild?
 
Inte direkt. Jag brukar ta spackel ur hinken, med spackeln som jag spacklar med. Därifrån drar jag över det till den andra spackeln. Sen tar jag mindre portioner spackel därifrån. Trycker det på plats, och sedan jämnar ut det med ganska hårt tryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.