Hej gänget.

Har nyligen köpt ett hus, och vi ska dit nu i helgen innan tillträdesdagen för att bara fixa ordning taket där det är lite läckage på 4-5 ställen. Väldigt lite.

Vi ska köpa tjära och täppa igen det tillsvidare. Nackdelen är att vi bor i Sverige och det regnar hela tiden och är blött.
Går det att tjära när det är delvis blött/fukt? Tänkte ta med värmepistol för att torka till det.
Det är papptak på hela huset.

Även , har ni tips om vilken typ av tjära som är bäst?

Må väl !
Mvh Kim
 
T tergo skrev:
[länk]
men pappen skall vara torr
Tack för info, så de delar jag ska täppa igen med tjära, det är ju inga stora läckage. Hade värmepistol funkat för att få bort fukt?
 
Ska ni byta taket så småningom? Lagningar brukar inte hålla speciellt länge tyvärr.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ska ni byta taket så småningom? Lagningar brukar inte hålla speciellt länge tyvärr.
Tanken är att vi ska lägga om det inom något år, 1-2 år. Men det ser tillräckligt bra ut just nu. Det är bara de enstaga läckage vid skorstenen och ventilerna som behövs åtgärdas direkt.
Ska dränera och göra annat som är viktigare, och taket håller sig just nu så pass bra ändå.
 
Apako Apako skrev:
Hej gänget.

Har nyligen köpt ett hus, och vi ska dit nu i helgen innan tillträdesdagen för att bara fixa ordning taket där det är lite läckage på 4-5 ställen. Väldigt lite.



Vi ska köpa tjära och täppa igen det tillsvidare. Nackdelen är att vi bor i Sverige och det regnar hela tiden och är blött.
Går det att tjära när det är delvis blött/fukt? Tänkte ta med värmepistol för att torka till det.
Det är papptak på hela huset.

Även , har ni tips om vilken typ av tjära som är bäst?

Må väl !
Mvh Kim
Går inte att torka ut med varmlufts pistol. Är det i skarv mellan papp och skorstenen det läcker? Är det så skulle jag köpt takmassa på patron och bottnat skarven med för att sen måla över med takmassa på burk. Kan ni vänta tills vår värmen så tror jag ni kommer lyckas mycket bättre.
Kanske bara tejpa fast lite byggplast så länge?
 
T topmount skrev:
Går inte att torka ut med varmlufts pistol. Är det i skarv mellan papp och skorstenen det läcker? Är det så skulle jag köpt takmassa på patron och bottnat skarven med för att sen måla över med takmassa på burk. Kan ni vänta tills vår värmen så tror jag ni kommer lyckas mycket bättre.
Kanske bara tejpa fast lite byggplast så länge?
Ja precis, det är i skarv mellan papp och skorsten där man ser ytterst lite blött på vinden.

Vi får se lite hur vi ska göra, lägga byggplast som du säger kanske är bästa alternativet tills vi får mindre regn :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.