Ämnet har iofs berörts tidigare men jag ställer en konkret fråga ändå...

Jag funderar på en liten, bärbar komressor (à la Clas Ohlson, Jula, Biltema etc.) för att skjuta mindre spik och klammer med. Användningsområden är bl.a. att fästa golvvärmeplåtar, spika lister m.m.
Tanken är givetvis inte att den ska ersätta en större kompressor utan endast vara ett komplement.

Jag värdesätter att den är just smidig och flyttbar mellan våningsplan.

Är det någon av er där ute som testat kombinationen liten, billig kompressor och spikpistol. Har förstått att en del av dem är fasligt bullriga men det kan jag nog leva med.

Bauhaus har f.ö. en sådan liten på kampanj just nu.
http://www.webbkampanj.com/bauhaus/katalog/v46/?page=5&mode=50

Mvh. jbr
 
har intresse av det samma, dock är mitt kriterie att den skall vara fasligt tyst... så följer tråden med stort intresse :)
 
Har testat billiga röda kompressor, inhandlades för 695:- för 1½ år sedan. ( http://www.jula.se/Butik/default.as...docs/produkt.asp?pf_id=SE-200024&dept_id= ).

har sedan dess spikat kanske 12.000-13.000 dyckert med den utan några större problem.

Hade bara ett problem och det var en koppling som läckte något när kompressorn stod oanvänd. Detta löstes enkelt med lite gängtejp.

Men den väsnas som sagt en hel del. Har alltid hörselkåpor på mig när den är igång.

// Snozzi
 
Snailman
Sålänge det inte är en stor spikpistol så; biltemas stora ska ha ca 200l/min och då räcker nog inte 130l/min till.
 
Snailman skrev:
Sålänge det inte är en stor spikpistol så; biltemas stora ska ha ca 200l/min och då räcker nog inte 130l/min till.

En spikpistol går inte hela tiden som tex en slipmaskin. Därför räcker en liten kompressor utmärkt även till dom största spikpistolerna. Man kan inte säga att en spikpistol ska ha tex 200 l/m utan att samtidigt ange hur många spik i minuten man skjuter...
 
Köpte kompressorn som Bauhaus annonserade om:

http://www.webbkampanj.com/bauhaus/katalog/v46/?page=5&mode=50

Jämförde de små kompressorerna och insåg att det som skiljer dem åt är företrädesvis design, vikt och ljudnivå.

Jag valde Bauhaus kompressor mycket p.g.a. designen. Utformad som en grovdammsugare med ett rejält handtag högst upp, enkelt att bära den med en hand. Mycket trevlig modell för den här typen av användningsområde faktiskt.

Alltid frestande att gå upp en storlek hos kompressorn, vilket man kan göra till samma pris, men då blir de i praktiken inte bärbara.

Ljudnivån är acceptabel och då tanken är på 24 liter går den ju inte hela tiden vid spikning.
Inga problem att jobba med den inomhus avseende ljudet. Sätt den några meter bort och kör med 10 m spiralslang så har man en mycket smidig och flexibel enhet med bra räckvidd.


Jula hade en annan fin modell som jag också kikade på:
http://www.jula.se/Butik/default.as...docs/produkt.asp?pf_id=SE-200039&dept_id=

Något lättare men också mindre tank.

/jbr
 
När kompressorn välter i bakluckan på bilen är det trevligare om den är av den oljefria typen, dom står ofta lite ostadigt med hög tyngdpunkt.
 
Har en större spikpistol  http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=121459238&pf_id=SE-076003&dept_id=
och liten billig Jula-kompressor, men den största som rymdes på mina 10 A-säkringar, just för att få tillräcklig luftvolym. Använder jag pistolen kontinuerligt, som vid panelspikning, hände det att kompressorn inte hängde med. Men väntade man några minuter kom den snabbt ifatt igen. Senare lärde jag mig att ta det lugnare och vänta 10 - 20 sekunder mellan varje spik i stället.

Det bullrade som tusan  :( . Öronskydd var ett måste, grannarna fick resa bort, men på några timmar var all ytterpanel uppe, så visst var utrustningen värd sitt pris. Både grannarna och jag hade ändå lidit mycket mera om jag handspikat panelen :)
 
jag köpte en "liten" på krauta för 995 spänn. Kompressor + spikpistol. Har väl skjutit en 500 spik, pumpat och bytt däck med den och inte haft några problem. Den är "släpbar". Dock så var däckbytet inte heelt grejt då den inte orkar dra loss muttrar med den. (fick iofs hoppa på fälgkorset så vad kan man förvänta sig :cool: )

Mitt primära mål var att sätta upp 150 meter dörrfoder i taket (fejka spåntat virke) vilket garanterat hade resulterat i en till flera amputerade fingrar, sönderslaget hem (lätt att tappa humöret när man slår sig på fingrarna 5 ggr i rad. ) etc. Hade lätt betalat det dubbla för att sluppit det. ;D
 
B
Det fanns ett erbjudande hos K-Rauta för några månader sen där man kunde köpa dyckerpistol och kompressor(24l, 1.5hk) för 1000kr. Dom hade även en lite grövre pistol för 90mm spik för 1000kr. Köpte dyckerpistol, kompressor och spikpistol där, märket var Gebe.

Har hittills spikat 5000spik (75mm och 90mm) utan några problem. Det går att spika ca. 15-20 spik innan kompressor går igång och jag har aldrig behövt vänta på att kompressorn skall fylla på luft när jag spikar.
 
Min erfarenhet är som eran...dyckertpistol tar väldigt lite luft och då räcker det med liten kompressor, kolla in sencos minsting tex....grymt liten ! men skillnad mellan en billig och lite dyrare kompressor som jag har märkt är att lågprisvarianterna inte fungerar så bra i minusgrader....om man e ute på vintern o spikar förstås...Dom blir väldigt tröga o svårstartade får stoppa in en mejsel till fläktbladet o dra runt den lite innan man drar i startknappen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.