Vi har anlitat en byggfirma som bygger ett litet badrum i vår stuga. Vi har redan köpt klinker med marockanskt mönster (25x25cm), men kakelsättaren informerade oss att han behöver mindre klinker (5x5cm eller 10x10cm) till duschen för att kunna forma fallet.

Det blir till att köpa en kvadrat mindre klinker, men det finns förstås inget i samma stil som det marockanska. Vi har funderat på att köpa klinker i enfärgat beige, grå, mörkgrå eller svart. Har ingen aning om vad som skulle passa fint tillsammans med det marockanska, så hoppas att någon här har erfarenhet och bra ideer. På väggarna ska det vara vitt metrokakel med fasade kanter (15x7.5cm).

Så här ser den marockanska klinkern ut:
Marockanskt mönstrat klinker i blått och beige, 25x25 cm, mot kartongbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller så byter ni till avlång, väggnära brunn. Då kan man få till fall med stora plattor.

De brunnarna är dock ganska dyra och kräver rätt omfattande ombyggnad av golv och avlopp för att passa. Men du kan ha stora plattor! :)
 
R Robert-san01 skrev:
Eller så byter ni till avlång, väggnära brunn. Då kan man få till fall med stora plattor.

De brunnarna är dock ganska dyra och kräver rätt omfattande ombyggnad av golv och avlopp för att passa. Men du kan ha stora plattor! :)
Ja, det var min första tanke, men när jag fick reda på att det skulle kosta 15 000 - 20 000 kr extra så valde vi bort den tanken.
 

Bästa svaret

BirgitS
En enfärgad platta i en färg som återfinns i den marockanska klinkerplattan kommer nog att fungera bra. Troligen bäst med den mörkaste färgen där.
 
  • Gilla
Stugägaren och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En enfärgad platta i en färg som återfinns i den marockanska klinkerplattan kommer nog att fungera bra. Troligen bäst med den mörkaste färgen där.
Så du tänker svart kanske? Eller kanske antracit, så att det inte blir risk att det blir mycket svartare än det svarta på den marockanska?
 
BirgitS
Det är ju svårt att bedöma vad det är för färg på plattan när den både passerat genom en kamera och en bildskärm, men färgen bör ju vara lik det mörkaste och hellre något ljusare än mörkare eftersom plattan innehåller mycket ljus färg också.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju svårt att bedöma vad det är för färg på plattan när den både passerat genom en kamera och en bildskärm, men färgen bör ju vara lik det mörkaste och hellre något ljusare än mörkare eftersom plattan innehåller mycket ljus färg också.
Ja, jag har samma problem eftrsom jag inte heller sett plattan i verkligheten. Vi bor utomlands, så min far tog ett foto åt mig. Färgerna i fotot ser gankska lika ut som de gör på Bauhaus där vi köpte dem. Så jag antar att det som ser svart ut är någorlunda svart: 3703416C.jpg
 
BirgitS
Din far kanske kan svara på om det är svart eller väldigt mörkt grått (antracit)?
Eller om det går lite åt det bruna hållet (vilket det ser ut som på min skärm).
 
Dela plattorna i fyra så slipper ni försöka matcha plattorna, ser bättre ut.
 
N Nove skrev:
Dela plattorna i fyra så slipper ni försöka matcha plattorna, ser bättre ut.
Ja det vore ju en ide. Plattsättaren sa att de måste ha fasade kanter. Jag antar att det blir för vassa kanter annars? Det blir kanske lite för mycket jobb att handfila varenda platta.
 
Jag beställde precis ett par kvadrat med CC Höganäs Freedom 9,7x9,7cm i Antracit. Hoppas att det blir bra. Ska försöka komma ihåg att lägga upp foton när det blir färdigt nån gång efter semestern.
 
Diagonalt kapade 20x20 kakelplattor med komplicerat mönster runt en golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kapade mina 20x20 plattor diagonalt ut från brunnen. Mönstret är så stirrigt så snittet syns knappt.
 
P para skrev:
[bild]
Jag kapade mina 20x20 plattor diagonalt ut från brunnen. Mönstret är så stirrigt så snittet syns knappt.
Snyggt! Det syns ju inte alls. Har du ett foto som är lite närmare eller annan vinkel som visar hur det ser ut?
 
BirgitS
Hur har det gått med klinkern?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.