Min tomt angränsar till en skog och idag när gräset klipptes såg jag säkert mellan 50-100 små små grodor, nån då och då ser man ju alltid men idag kände jag mig invaderad!
Nån som har tips?
 
Jag tror att de har skuttat iväg om en dag eller två. Tipset är att låta gräsklipparen vara ett tag eftersom de små liven är fridlysta.
 
Fridlysta? Hade jag ingen aning om
 
Alla grodor och paddor (och ormar och ödlor och salamandrar) är numera fridlysta. Det är inte alla arter som är utrotningshotade men eftersom folk ofta har lite svårt att skilja på arterna fridlyste man allihop.
 
Och jag har dammen som jag skulle vilja riva full med salamandrar. Förökat sig har dom gjort dessutom nu ;-)
 
Alla kräldjur, i Sverige ormar och ödlor, är fridlysta.

Var rädd om dem!

De är oförargliga, även huggormar, och berikar vår miljö.


PS
I går slog vi gräset på vår äng (1,5 ha), och när vi gick genom gräset hittade vi en huggorm som blivit skadad av slåttermaskinen.
Den levde, men kunde inte röra bakkroppen.
Bara att avliva.
SNYFT!!!!!!
 
Pussa på dem så får du en prinsessa/prins. Nej men allvarligt, var rädd om dem.
 
KnockOnWood skrev:
PS
I går slog vi gräset på vår äng (1,5 ha), och när vi gick genom gräset hittade vi en huggorm som blivit skadad av slåttermaskinen.
Den levde, men kunde inte röra bakkroppen.
Bara att avliva.
SNYFT!!!!!!
Ajdå, det där skar i hjärtat :/
 
Förra året hade vi hundratals stora grodor på vägen som bara satt där och såg kaxiga ut när man kom körandes.

Det blev en ganska ojämn match..
 
  • Gilla
Joens
  • Laddar…
Klippte vår nylagda grsämatat förra veckan och råkade halshugga en stackars kopparödla, kändes inget vidare, tre andra tog till flykten smart nog. Obehagligt att klippa när de gömmer sig i gräset tycker jag, de har ju en förmåga att stanna upp och ligga helt stilla istället för att fly :( när man kommer. Grodorna vet jag inte vad man gör åt, vi har också en del men de är mest ute på kvällen så att jag ser dem.
 
Tyvärr har djur en tendens att göra så. Obehagligt när det handlar om större djur, typ rådjur, och slåttermaskiner.

Grodorna skuttar nog iväg snart, som redan skrivits ovan.
 
troligen har du en pöl i skogen där det nyligen varit grodyngel och nu är de färdiga små grodor, de är förmodligen på väg längre bort än din trädgård så ha lite tålamod =)
 
blivande husägare skrev:
troligen har du en pöl i skogen där det nyligen varit grodyngel och nu är de färdiga små grodor, de är förmodligen på väg längre bort än din trädgård så ha lite tålamod =)
Detta upplever jag varje år vid den här tiden, massor med små grodor på väg ut i livet. Jag tycker det berikar den fruktansvärt tråkiga gräsklippningen att stanna plocka upp en liten groda och prata med och bära hen i säkerhet.
Tänk också på att alla våra amfibier och reptiler håller efter många andra små vänner som jag upplever som otrevligare så som möss,sorkar,och mygg:)
 
  • Gilla
Stigfrid och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.