Bredspacklade ett rum men har problem med att det blev som små luftbubblor i spacklet på vissa ställen. När det sedan slipades blev det små porer där.

Vad gjorde jag för fel? Var det dålig kvalitet på spacklet? Använde Beckers rullspackel.
 
Vad spacklade du över?
När jag råkat ut för samma så är det gammal tapet som släppt under spacklet.
Fick spackla en omgång till där det släppte
 
Jag spacklade på målad lättbetong. Bubblorna är runt 2mm, så ganska små. Såg att de bildades redan när jag slätade ut spacklet. När jag jämnade ut över dem försvann de, men kom tillbaka efter lite tid (och då hade spacklet förmodligen börjat torka så ville inte jämna över igen).
 
Har du spacklat två gånger?
Skrapade du ytan mellan gångerna?
Lät du spacklet ”sätta sig” innan du slätade av ytan?

Instruktionsfilm från Beckers:
 
Claes Sörmland
Det blir så med spackel över målade väggar, de är för täta. Hur många bubblor som dyker upp beror på glansighet och struktur på det målade underlaget men också på hur man applicerar och typ hur månen står.

Lite sent nu men i framtiden försök att applicera spacklet extremt tunt i första omgången och bygg sedan upp ett tjockare lager (innan det torkat).

Nu när du står det med problemet så finns väl ingen annan lösning än att spackla igen och i värsta fall en tredje gång när nu bubblorna blev så stora som 2 mm. Nya bubblor borde i alla fall inte dyka upp när underlaget nu är porös spackel istället för tät färg.
 
Fast nog kan det komma bubblor i spackel oavsett underlag? Det är nog bara så det är och det brukliga är ju att man får spackla några ggr (kanske fler) om man bara ska måla. Ska man göra annat så spelar ju inte detta nån roll.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har du spacklat två gånger?
Skrapade du ytan mellan gångerna?
Lät du spacklet ”sätta sig” innan du slätade av ytan?

Instruktionsfilm från Beckers:
[media]
Jag spacklade först ett tunt (blev för tunt, nybörjare) lager som jag slipade, sen blev detta lager två då jag körde tjockare, då kom bubblorna.

Nej jag lät inte spacklet sätta sig, jag började släta direkt.
 
  • Gilla
Golfpolaren
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det blir så med spackel över målade väggar, de är för täta. Hur många bubblor som dyker upp beror på glansighet och struktur på det målade underlaget men också på hur man applicerar och typ hur månen står.

Lite sent nu men i framtiden försök att applicera spacklet extremt tunt i första omgången och bygg sedan upp ett tjockare lager (innan det torkat).

Nu när du står det med problemet så finns väl ingen annan lösning än att spackla igen och i värsta fall en tredje gång när nu bubblorna blev så stora som 2 mm. Nya bubblor borde i alla fall inte dyka upp när underlaget nu är porös spackel istället för tät färg.
Låter logiskt. Nästa gång ska jag lägga på tunnare och låta spacklet torka delvis innan slätar ut det.
 
N NiklasN123 skrev:
Låter logiskt. Nästa gång ska jag lägga på tunnare och låta spacklet torka delvis innan slätar ut det.
Sätt fiberduk så får du en hårdare yta än och måla direkt på spacklet så spelar dom där små porerna ingen roll
Men de blir något billigare med och måla direkt på spacklet om du gör det själv
Men som hantverkare så målar man väggen en gång spacklar och slipar där porerna har varit så pass mycket så man inte får spackelroser och grundar fläckarna sen målar man en sista gång
De tar lite tid det med så då tycker jag man kan lika bra kosta på en fiberduk och måla 2 gånger på den istället så spelar dom där porerna ingen roll för dom är så små och försvinner med duken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.