Ska börja göra i ordning vår slänt till sommaren. Jag kommer inte orka göra hela slänten på en gång men jag har ändå en ide om hur helheten ska vara. Högst upp så vill jag ha blommande buskar som är ca 1 meter höga. Någon som har några tips? De ska klara av att stå i strålande sol.

Som exempel kan jag ju nämna att jag älskar rhododendron (vilka jag vet inte passar i det läget) och rosenbuskar (fast jag vet ingenting om dom mer än att dom är fina). Jag är inte så förtjust i t.ex. nypobuskar och brudspirea som jag tycker är väldigt fina när de blommar men i övrigt så tycker jag de buskarna ser lite skräpiga ut.

Vill gärna att de ska sköta sig så mycket som möjligt själva och inte behöva beskäras flera gånger om året.
 
Hej,

Jag vill faktiskt slå ett slag för ölandstokar. Finns i flera olika färger, blommar typ hela säsongen. Sköter sig själva och kan stå ljust. Billiga i inköp också.

Kan för vissa ge asscotiactioner till 80-talet. Men jag tror starkt att tokarna är på väg tillbaka :)

Mvh

Stefan
 
Bryr mig inte alls om saker anses ute eller modernt, trädgården ska ju förhoppningsvis leva i många år och då kan man ju inte böja sig för modenycker :)

Ölandstok kan nog vara bra, när jag googlade så kände jag igen att det är ju sådan som min bästa kompis hade som häck när jag var liten. Och den har den form och storlek som jag är ute efter. Men jag vill inte ha gula blommor så det var tur att du skrev att det finns andra färger. Mest gillar jag buskar med stora blommor, men den här verkar ju blomma länge och kan ju vara ett bra komplement. Har tänkt att det ska vara lite olika sorters buskar. Tror att det kanske blir ca 10 plantor som kommer planteras med hyfsat stort avstånd.
 
Hur är det med dvärgsyrener? Kan de stå i strålande sol? Älskar verkligen syrener. Sprider de sig med sticklingar så att det blir jobbigt att hålla efter? Har hört någon kalla syrener för ogräs...
 
Dvärgsyrener är ju fina. Blir lite över en meter långa. Blommar strax efter de vanliga syrenera. Klarar sig i stort sätt överallt och jag tror inte att de skjuter ut mycket rotsticklingar. Finns massor av olika sorter.

Mvh

Stefan
 
Då är det nog det jag ska satsa på jag fullkomligen älskar syrener. Syrener är en sådan där sak som jag älskat att springa och lukta och titta på när jag varit hemma hos kompisar när jag var liten. Har också tjatat på min mamma om att vi borde ha syrener när jag växte upp (trots att jag egentligen var helt ointresserad av trädgården) men det gick inte för att hon var allergisk. Men hon är inte så allergisk att det skulle vara problem för henne att komma på besök till syrener, hon klarar bara inte av att bo bland dom.
 
Jag har vanlig syren, den älskar att skjuta rotskott. Men man kan köra över dem med gräsklipparen. ;) Men, om du inte gillar "risiga buskar" så blir jag lite tveksam till syren - de ser rätt hopplösa ut på vintern.
 
Ja vintertid har jag inte riktigt funderat på. Men om jag får ha syren på sommaren så kan jag nog stå ut med risigheten på vintern. Är få buskar jag gillar på vintern. Måbär är den enda jag kan komma på som jag gillar vintertid.
 
Försök tänka att det ska vara något snyggt vid varje årstid. Inte bara buskar utan även marktäckare för att minimera behovet av att rensa.

Ölandstok låter som en bra växt för en slänt, som troligtvis är ganska torr. Har lång blomning också.

Vinteriberis kan du också kolla upp. Gröna tuvor med vita blommor på försommaren.

Jag tycker oxbär är jättefina med sina röda bär på vintern. Det finns sorter som brer ut sig i marknivå och funkar som marktäckare.
http://www.viivilla.se/Tradgard/Trad/Buskar-med-fargstarka-bar-piggar-upp-din-tradgard-41924

Vad gäller rosor så finns det låga sorter med mycket vildros i sig som skulle kunna funka i detta läge. Är du intresserad så kan jag kolla vidare.

Hur torrt är det i botten på slänten? Man skulle kunna tänka sig en klängande ros som planteras längst ner och sedan leds upp för slänten som en marktäckare. Vill dock inte växa för torrt.

Vissa klematis funkar också som marktäckare på det sättet, förutsatt att plantan inte står för torrt.

Och så massor av vårens lökväxter, förstås.
 
Redigerat:
Jag gillar getris, de är fina på hösten också. Finns olika sorter och de får väl oftast svagt ljusgula blommor som är fina (jag gillar inte gula blommor heller) mot allt det gröna.
 
Sommartorparn skrev:
Försök tänka att det ska vara något snyggt vid varje årstid. Inte bara buskar utan även marktäckare för att minimera behovet av att rensa.

Ölandstok låter som en bra växt för en slänt, som troligtvis är ganska torr. Har lång blomning också.

Vinteriberis kan du också kolla upp. Gröna tuvor med vita blommor på försommaren.

Jag tycker oxbär är jättefina med sina röda bär på vintern. Det finns sorter som brer ut sig i marknivå och funkar som marktäckare.
[länk]

Vad gäller rosor så finns det låga sorter med mycket vildros i sig som skulle kunna funka i detta läge. Är du intresserad så kan jag kolla vidare.

Hur torrt är det i botten på slänten? Man skulle kunna tänka sig en klängande ros som planteras längst ner och sedan leds upp för slänten som en marktäckare. Vill dock inte växa för torrt.

Vissa klematis funkar också som marktäckare på det sättet, förutsatt att plantan inte står för torrt.

Och så massor av vårens lökväxter, förstås.
Både vinteriberis och oxbär verkar bra tycker jag. Du får hemskt gärna kolla på rosor om du orkar då jag älskar rosor. Inte så fantasifull kanske som är sa fast i min kärlek till rosor och syrener men varför krångla när det "vanliga" är så fint? :)

Jag tror inte nedre delen av slänten är sådär jättetorr, utan den är torrare ju högre upp man kommer.
 
timme skrev:
Jag gillar getris, de är fina på hösten också. Finns olika sorter och de får väl oftast svagt ljusgula blommor som är fina (jag gillar inte gula blommor heller) mot allt det gröna.
Ja de verkade jättefina när jag googlade. Vad mycket bra ideer jag får här. Gäller att bena ut allt hur man ska få allt att passa ihop och vad som ska vara på vilket ställe bara.

Men det är ändå runt 50 kvm som jag vill täcka med blommor och buskar så det finns nog en hel del plats :) Och kommer ta en hel del tid, är som sagt ingenting jag tänker stressa fram utan jag tar en liten bit i taget och hoppas att jag fått allt på plats om sådär en 5 år.
 
Nu har jag varit ute och mätt hur stor slänten egentligen är och kan konstatera att mitt ögonmått kanske inte är det bästa... Nedre delen är totalt 14 m bred och sluttningen uppåt är 7 m där den är som längst.

Jag har gjort en fin liten skiss med min dotters kritor som visar lite hur jag tänkt mig.
* De bruna strecken är avgränsningen av planteringarna och de sträckor jag mätt.
* De orangea cirklarna är gångar där jag tänkt lägga trampstenar (kan såklart lägga fler men de som är utritade är de som jag tycker är nödvändiga för att man ska kunna gå obehindrat mellan olika platser)
* Cirkeln i mitten är tänkt som en liten plats mitt i grönskan där det ska finnas en lite sandlåda (som sedan kanske byts ut mot en damm), start för rutschkana och ett parasoll. Det är lite flackare lutning precis där så det passar bra in i den naturliga lutningen.
* De lila cirklarna högst upp är de buskar jag pratat om.
* Det gröna streckade fältet i triangelform till vänster har jag tänkt plantera typ rabarber, vinbärsbuskar och liknande.

Till höger (där det står 7 m) är det brant lutning och bredvid det är det gräsmatta som används för pulkaåkning, rulla nerför och liknande

Till vänster där gången upp går är det flackare.

Den lilla halvcirkeln högst upp är en befintlig plantering som jag tänker behålla som den är. Där växer det dels några väldigt tåliga blad/blommor som jag har läst trivs bra i både skugga och sol men jag kommer inte ihåg vad de heter, (Stora gröna blad och lila blommor som lite liknar lupiner i färg och form). Stod tidigare en ful rönn där som vi har tagit ner och nu håller de på att komma upp nya rönnar i mer buskliknande form där.

Ovanför bilden funderar jag på friväxande häggmispel som häck mot grannen.

Utanför bilden till vänster så växer det flera körsbärsträd och högst upp på tomtens vänstra kant är det vita syrener.

Ungefär där den svaga sexan längst till vänster står är det väldigt nära till berg och där tänkte jag ta fram berget så att det blir synligt.

Högst upp i båda hörnen på bilden så är det platåer där vi har tänkt att den ena ska vara en vuxenplats med en till altan och den andra en barnplats med plaskpool modell större och gungställning.
 
  • 575.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du säga något om hur stark lutningen är?
Vad är det för jord? Lerjord eller sandjord?

Jag tänker när det rör sig om så stora ytor är det viktigt att det inte blir för plottrigt, typ en planta av det ena och en av det andra.... utan stora sjok av samma är bättre. Samtidigt är det bra att tänka på hela året, så att det vid varje årstid är något som är vackert.

Att anlägga en del av detta som ett "stenparti" skulle kunna vara en idé. Här tänker jag på stora kuddar av mossflox som finns i olika färger. Blommar på försommaren. Timjan finns också i många olika färger och växtsätt, och de är mycket torktåliga och doftar gott. Blommar på högsommaren.

En annan del av slänten kan vara helt täckt av krypande buskar. Oxbär och andra med liknande växtsätt. Finns också barrväxter som passar i en sådan plantering. Ser kanske lite ut som "offentlig plantering" men är lättskött när buskarna växt ihop till en tät matta.

Vad gäller perenner så vill jag föreslå boken "Perenner, inspiratin, skötsel, lexikon" av Hansson och Hansson, som finns att låna på bibliotek.Där finns listor på vilka växter det finns som trivs i torrt och soligt samt vilka blomningstider de har.

Lavendel och stäppsalvia kom jag just på också....
Återkommer med tips på rosor.
 
Det är lerjord i slänten. Och precis som du säger så vill jag ha stora sjok och att blommandet avlöser varandra över vår/sommar/höst. Timjan har jag faktiskt redan funderat på, har sett någon lila timjan som verkar fin att ha.

Den lilla fyrkantiga delen som det står 6m och 4m på i mitten har jag funderat på att ha väldigt låga marktäckare på, men med lite högre halvbuskar högst upp så att själva gången in till mitten blir dold nedifrån. Vill att gångarna som går in ska komma lite som en "överraskning" när man går där första gången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.