Hej,
Vi kan köpa en fin sluttningstomt men vi gillar inte sluttningshus.
Vi vill bygga ett vanligt hus och ska därför flytta en del jord upp ifrån ner för att jämna marken för att gjuta plattan till en tvåvåningshus.
Höjdskilnaden på 10 meter horisontal blir ca 1,5 till 2,5 meter vertikal och jag är rädd att marken inte kommer att vara tillräckligt stabil för husbygge och att det kommer att sätta sig efter bygget.

Hur kan man undvika att marken sätter sig efter bygget?
Har ni byggt på detta sätt; vad var bra/vad var mindre bra?
Eller ska vi välja mellan sluttningshus och annan tomt?

Tacksam för era svar.

Jilles
 
Svårt att svara på era frågor utan att ha sett den aktuella tomten. Finns det någon bild/karta eller liknande?

Vi byggde just ett sutteränghus p.g.a. att det passade bäst med tomtens förutsättningar. Jag anser personligen att huset skall anpassas till tomten, inte tvärtom! Alla människor tycker ju dock inte likadant ;)

Tag reda på mera fakta genom studera grannhusen, prata med arkitekt, husleverantörer m.m.

Lycka till och kom ihåg att allt går, det omöjliga tar bara lite längre tid ;D
 
Om du har en sluttande tomt som passar för sutteränghus men inte gillar att bo i dem borde det kunna fungera att bygga ett vanligt enplanshus med källare.

Detta förutsätter i praktiken att du har entren i den "höga" änden med boendevåningen, annars blir det ändå någon form av sluttningshus av det. Å andra sidan får du en konstig två meter hög entretrappa om du fyller upp tomten. Det är nog mera praktiskt att ha en sådan halktrappa inomhus och sedan ha det mesta på den övre våningen.

Jag skulle vara rädd att det blir fult om man så att säga kämpar mot tomtens förutsättningar. Det är kanske fel tomt för dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.