Hej

Vi har plats mellan en bergknalle och ett stort däck som vi byggt. Mellan bergknallen och däcket vill jag anlägga en rabatt för surjordsväxter som tex Hortensia, Rhododhendron, Amerikanska blårbär mm. Ytan är cirka 20 kvadrat. Maxhöjden för rabatten kommer i dess bortre ända att vara mellan 0,6m - 0,7m och i dess grundaste del typ , 0,2. Berget faller bort från däcket och därav höjdskillnaderna.

Det jag tänkt göra är att bygga en stödmur längs med den djupa delen mellan trallet och bergknallen och därefter bara ösa ner jord mellan däcket och berget och fylla upp det till samma nivå som däcket på ena sidan och "kloss an med det sluttande berget på den andra sidan.

Nu till min fråga, skall jag lägga dräneringsrör eller liknande på den djupa ändan eller räcker det att bara ösa ner jord mellan däcket och berget och stödmuren?

Jag har tänkt skydda däckssidan med platonskivor eller plast eller liknande som jag fäster mot däcksidan som är täckt.

Skulle verkligen vilja få tips på olika jordlager om så rekommenderas andra lösningar, om det skall vara makadam i botten eller annat bra.

Mvh Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.