Jag var på Biltema idag och skulle ha åtta olika artiklar. På två av dem gapade hyllorna tomma - slutsålt. Jag skulle inte reagera om det inte var så att det nästan alltid är så när jag är på Biltema och handlar. Någon eller några av sakerna är alltid slutsålda! Jag gissar att det rör sig om ungefär 20-30% av allt jag försöker köpa som jag tvingas åka nån annanstans för att få tag i. Den erfarenheten har jag från tre olika "Biltemor" som jag besökt någorlunda regelbundet.

Är det bara jag som har otur eller är det fler som upplever samma sak? Jag tänkte jag skulle kolla den saken innan jag mailar Biltema och tipsar dem om att enklaste sättet att höja omsättningen med 30% är att be de inköpsansvariga att slå upp ordet "beställningspunkt" i ordlistan...
 
tror förvisso att utmaningen inom Biltema är större än att bara slå upp ett ord..
 
Det är väl bara så att "Svenson" inte tänker betala för att höja servicenivån. Blir en vara 50 öre dyrare för att bekosta ett större lager så köper ingen.

Är du inte nöjd med servicenivån så finns det andra som kanske har mera på lager men det får du betala för.

Protte
 
FemTummar skrev:
Jag tänkte jag skulle kolla den saken innan jag mailar Biltema och tipsar dem om att enklaste sättet att höja omsättningen med 30% är att be de inköpsansvariga att slå upp ordet "beställningspunkt" i ordlistan...
Biltema fungerar inte så.
Man förhandlar pris med leverantör och köper ett parti av en vara och när det är slut är det slut, sedan ev ny förhandling osv.
 
Hmmmmmnjaaaaaa,
så enkelt är det inte. Instämmer att mellan 10% och 20% av varorna jag ska
ha brukar antingen vara slutsåld eller tillfälligt slut. Frågar man nån av dom
som jobbar där (de verkar ha en sjätte sinne när det gäller att gömma sig för
frågande/störande kunder) heter det : Ja du - det är för tillfället slut, inkommer
vecka 33. Dumt bara om det är vecka 21 och du ska ha prylen idag.
Jag skulle därför varmt rekommendera en bättre databas eller ordersystem.
Att startspray är slut (vilket jag råkade ut för sist) har väl inget att göra att det
är slutsåld, säsongvara eller , eller, eller......

Hobbit
 
Om en vara är slut i lager så är det inte dålig service gentemot kunden, det är dålig ekonomi för affären. Man går miste om ett försäljningstillfälle eftersom man inte kan sälja det kunden redan bestämt sig för att köpa.

Jag köper inte riktigt argumentet att Biltema köper in ett parti och är det slut så är det slut. Då skulle de inte kunna ge ut en katalog på årsbasis, utan mer kallas för ett överskottslager.
 
Naturligtvis har biltema inköpsavtal som dom ropar av ifrån kontinuerligt på deras katalogprodukter.
har sagt det förr, jag tycker Biltema ligger på samma nivå som Ikea gjorde för 10-15 år sedan. Kunde Ikea så kan säkert Biltema bättra sig.
 
Hobbit skrev:
Att startspray är slut (vilket jag råkade ut för sist) har väl inget att göra att det
är slutsåld, säsongvara eller , eller, eller......
Det är värre än så. Den har utgått ur sortimentet enligt det svar jag fick när jag slog i deras terminaler i butiken för någon månad sedan.
 
Snailman
Biltema är en lustig butik, tex var handtag för färgskrapor slut i ca ett år, medan de ju naturligtvis hade hur många reservblad som helst... (var för ca ett till två år sen)
 
Redigerat:
Snailman skrev:
Biltema är en lustig butik, tex var handtag för färgskrapor slut i ca ett år, medan de ju naturligtvis hade hur många resrvblad som helst... (var för ca ett till två år sen)
Fotografen skrev:
Biltema fungerar inte så.
Man förhandlar pris med leverantör och köper ett parti av en vara och när det är slut är det slut, sedan ev ny förhandling osv.
:rolleyes:
 
Jag har jobat en del med Biltema. Jag kan inte säga mer än att de butiker jag hade kontakt med är oerhört medvetna om vad en tom hylla medför i försäljningstapp.
 
Detta skall egentligen inte kunna hända med en lagervara, säg att man tar in 200 dunkar med 4 liter spolarvätska så skall systemet kunna triggas av lagersaldot att när det är 50 st artiklar kvar av varan skicka en automatisk beställning till tex centrallagret, det förhindrar att det aldrig tar slut på hyllorna, och och triggern kan förståss ändras till mer eller mindre beroende på hur populär en vara är.

Det är väldigt synd att biltema inte kan lista på nätet om en vara finns i butiken, då många måste åka över hela stan för att komma dit, norr om sthlm finns tex ingen biltema.
 
Jag förstår att dom säljer slut så här undersommartid, är ju totalt kaos på nya biltema i gävle tex... alltid smockat med folk..
 
Sen har ju även Biltema leverantörer och dessa kan ha svårt att få fram nog med varor emellanåt. De senaste 5 gångerna jag vart på biltema har varenda pryl funnits.

Men jag minns väl när jag skulle ha lampor till mina 12V spots, tror jag jagade dessa i ett halvår innan jag köpte dem på IKEA, nu finns de däremot i massor :D

Tycker inte att BIltema har haft fler "slutsålt" än andra affärer, särskilt som Biltema har så fruktansvärt många artiklar.
 
Snailman
en annan iaktagelse på biltema, var deras bits för phipipsskurvar (10 pack), man hade lika stora fack för nr 1, nr2 och nr3, men naturligtvis gapade nr 2 tomt, då väl ca 90 % av alla philipsskruvar är av storlek 2....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.