http://www.dn.se/ekonomi/klassiskt-brod-gar-i-graven

NEEEEJ!:(

Snälla alla knäckebrödsätare, kom med förslag på goda alternativ som jag kan hinna prova innan jag får Vika-abstinens. Det är ju det enda hårdbröd jag köper, än har jag inte hittat nåt som ens kommer nära!
 
Får hoppas Leksandsbröd fortsätter tillverka knäckebrödet i Vikabröds namn och med samma slutresultat som de fått i de vedeldade ugnarna i Stora Skedvi.

Det hör till på midsommar och jul här! :)
 
Brukar varva mellan Vika och Spisbröd från Pyramid. De har även något som kallas DalaJärna Knäcke men finns inte i affären här nere i Småland. Produktionen är väl nästan "granngårds", en 4-5 mil.
 
testa Gammelgårdens Gästabud.
 
FredrikR skrev:
...
Det hör till på midsommar och jul här! :)
Årent runt skulle jag säga. Finns inget bättre standardknäcke. Den här nedläggningen är ett matkulturmord! :(
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Hemmakatten
Vika är en av våra favoriter också. men när man läser artiklarna (var det i DN?) om den dåliga arbetsmiljön för de anställda med tunga lyft, gamla maskiner, (mjöl) damm i luften och alldeles för montona rörelser som sliter på kroppen så är det lätt att sätta brödet i halsen. Arbetsmiljöverket hade utfärdat ett skriftligt krav att många förbättrande åtgärder skulle vara implementerade till februari i år. Leksandbröd valde då i stället att lägga ner fabriken.

Gammelgårdens Gästabud som budski tipsar om tycker vi också är ett gott knäckebröd. Roslagsbröd har också ett par olika sorter väl värda att prova.
 
Hemmakatten skrev:
...om den dåliga arbetsmiljön för de anställda med tunga lyft, gamla maskiner, (mjöl) damm i luften och alldeles för montona rörelser som sliter på kroppen så är det lätt att sätta brödet i halsen. ...
Typ, ett riktigt bageri.
 
H
Kom ihåg när man åkte till skedvi och köpte stora kartonger med andrahandsortering. Man var tvungen att åka tidigt så det fanns kvar när man kom dit. Sedan fick man gå en vända i fabriken och kolla. Men jag tycker att på senare tid så blev vika lite för "krispigt" har för mig att det var lite segare som barn, stämmer det?
 
Jag har haft förmånen att besöka bageriet för några år sedan och har man bara ett litet tekniskt intresse så är det svårt att inte bli hänförd av maskinen som används vid tillverkningen och personalen som stod och handgräddade brödet i vedugnen. Så jag har full förståelse att det kan vara vårt att få ihop med dagens krav på arbetsmiljö och effektiv produktion utan det var som att kastas 100 år tillbaka i tiden.

Jag tycker verkligen det är tråkigt att man inte lyckats få ekonomi i verksamheten och jag kan inte låta bli att fundera på om det kanske skulle fungerat bättre om inte Leksandsbröd köpt upp dom.
 
hhenning skrev:
Kom ihåg när man åkte till skedvi och köpte stora kartonger med andrahandsortering....
Som student i Borlänge var det stapelvara. Räckte hur lönge som helst, men blev lite segare på slutet. Det fixade brödrosten galant.
 
4000439946.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.dt.se/nyheter/sater/1.5510812-vika-brod-varslar-samtliga-anstallda

:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.