Hjälp...är det rätt eller inte?
Vi har bott i vårat hus i ett år ungefär. Har ett slutet avloppsystem, dit bara toalett-vattnet går. Vi har en tank på 3 kubik, vi måste tömma den varannan månad, är det rimligt?? Känns ofta/dyrt!
Vi är två personer och har inte konstigare toalettvanor är normalt folk:D, har en snålspolande toalett. Den står inte och rinner... har funderingar på om den läcker in i tanken, inte mycket, men ändå, kanske står och droppar in, i så fall, är det värt att byta tank, och till vad, en större? Hur lång tid kan inte det ta att tjäna ihop pengarna som man lagt ut, när det är dyrare att tömma en större tank, samt att den kommer behöva tömmas rätt ofta ändå.
Vi får inte ha något annat än ett slutet avlopp.
Finns det ingen bra lösning på detta?... ni som kan/vet, help!
 
Jag bor ensam och gjorde det mindre smarta draget att vänta tills tanken blev full. Det blev den ungefär ett halvår efter att jag flyttat in. (I februari så att jag fick skotta en gång runt huset.) Förra ägaren var också ensam och tömde fyra gånger om året. Det tyckte jag lät mycket. En arbetskamrat som bor med sin sambo och son tömmer tanken tre gånger om året. Deras son använder dock inte toaletten än. Med detta vill jag ha sagt att varannan månad är ganska mycket, men inte orimligt. Kanske finns det toaletter som är snålare. Kanske går det att ställa ner spolmängden på befintlig toalett. 3 kubikmeter är nog ganska vanlig storlek på tank.

Erik
 
5 Liter x 5 gånger x 2 personer x 60 dagar = 3 kubik. Lite gäster som gör "sitt", låter normalt.
 
Mm, okej, tack, men hur kan man komma runt det då (utan att behöva hålla sig flera dagar eller vänta tills man kommer till jobbet, haha)?
Måste ju finnas någon som har gjort om och fått ner kostnaderna, jag menar, får man barn sen, då kommer det behöva tömmas varje månad, och det kostar runt 1000:- att tömma... ska man behöva betala så mycket för att gå på toa?
 
Många nya toaletter har två liter halv spolning och fyra liter hel spolning. Sedan finns det specialmodeller som använder ännu mindre vatten. Just när toaletten går till en tank har man ganska mycket att spara på en snålspolande toalett.

Erik
 
Det är en intressant fråga. Någon som vet om man kan montera en vacuumtoalett till en befintlig 3 m3 tank? Eller krävs en särskild tät tank?
En vacuumtoalett kräver nog mycket lite vatten.
 
Fick samma idé idag då de höjt tömningsavgiften till 1900kr nu och minst var 7e vecka. Hur blev det för er?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.