Behöver jag har tillstånd från kommunen för att installera ett slutet avloppsystem ?
 
Japp! Det kan till och med vara så att du inte får tillstånd; vissa kommuner gillar inte sluten tank eftersom en del låter göra hål i tanken för att inte behöva tömma så ofta.
 
En del kommuner till och med hatar slutna tankar & vägrar att
godkänna en sådan (tex vår kommun)...
Dom skyller på att det har så stor miljöpåverkan att köra slammet
med lastbil till reningsverket???
 
Men det var väl otroligt.. dom gnäller ju om allt som går.. morrr.... trodde detta var det mest enkla och billigaste sättet. Ger mig f-n på att dom också ska ha massa pengar för att jag ska installera detta...
 
Nu ska vi inte ta ut något i förskott. :)

Oavsett vilket system du väljer så är ställer samtliga landets kommuner krav att du ska lämna in en ansökan när du installerar nytt eller ändrar ett befintligt avlopp. Detta för att de ska kunna lämna sina synpunker på din tänkta installation och godkänna det hela.

Enda undantaget mot en ansökan är när det handlar om endast BDT-avlopp, då behövs oftast bara en anmälan. Men ligger fastigheten i ett naturkänsligt område krävs oftast ansökan även för BDT-avlopp.
 
Har någon av dina grannar sluten tank?
 
Sluten tank måste vara den sämsta av alla avloppslösningar. Är du tvungen att ha det eller varför funderar du i de banorna?
 
Slutna tankar borde kanske vara totalförbjudna? Det är nog fler med "extraöppning" än det är som inte är modifierade...
 
Varför skulle sluten tank vara det sämsta? Är ju "bara" leda dit all och sedan tömma tanken, kan väl inte vara mycket enklare, eller ? Är det verkligen så att folk gör hål i tankarna för att slippa tömma? Låter ju sjukt. Att jag tänker i dessa banor är för att jag har sjötomt och strikta regler kring avlopp här (tror jag..) Vet inte så många andra alternativ, mulltoa med inflitrationsbädd för BDT är kanske annars en lösning..
 
Kika även på vacumtoa med sortering om du har höga krav på dig ifrån kommunen. Ecovac med tillbehöret Boss2...
http://wostman.se/ecovac.html
 
FLOHK skrev:
Varför skulle sluten tank vara det sämsta? Är ju "bara" leda dit all och sedan tömma tanken, kan väl inte vara mycket enklare, eller ? Är det verkligen så att folk gör hål i tankarna för att slippa tömma? Låter ju sjukt. Att jag tänker i dessa banor är för att jag har sjötomt och strikta regler kring avlopp här (tror jag..) Vet inte så många andra alternativ, mulltoa med inflitrationsbädd för BDT är kanske annars en lösning..
Om det var frivilligorganisationer som åkte runt och tömde tankarna gratis åt folk så hade det väl varit OK. Men så är det inte, det är svindyrt. Och den ska tömmas jätteofta. Och alltid är tanken full, och alltid blir det stopp i avloppet för den ynkliga snålspolande toaletten orkar inte spola iväg sk*ten.
 
Om det är ett fritidshus så är sluten tank en kanonlösning. Du slipper bry dig om att ta hand om skiten - det gör kommunen. Skaffar du som vi en 6 kbm tank behöver den max tömmas 1 gång/år om ni inte är väldigt många i familjen. Inte speciellt dyrt är det heller. I vår kommun tar de ca 2000:- för tömning av 6 kbm.
 
Ja, det var det jag menade... 2000 kr / år.. det är ju okej... Men talade med miljökontoret idag och vips så blev vi lite osams.. jag rådfrågade lite och deras syn på det hela är att Multoa och BDT-markbädd, som sedan går tillbaks till kretsloppet är det bästa och att sluten tank är sista alternativet. Men att det kostar mig 2800 för att få installera en mulltoa gjorde mig förbannad... det är sjuk, helt sjukt... pengar pengar pengar... morrr
 
Det kanske är uppenbart, men tanken bör väl vara endast till toaletten. Om allt avloppsvatten går till tanken fylls den nog ganska fort även om den rymmer 6 kbm.

Jag bor ensam och har 3 kbm tank till toaletten. Den blev full efter ett halvår. Givetvis i februari så jag var tvungen att skotta en bred gång från grinden till tanken. Hemma hos en arbetskamrat frös det i mynningen när den blev full så att det inte gick att tömma före en föga väldoftande manöver med en elektrisk grilltändare. Visst fungerar det, men kanonlösning tycker jag är överord.

Erik
 
FLOHK skrev:
Ja, det var det jag menade... 2000 kr / år.. det är ju okej... Men talade med miljökontoret idag och vips så blev vi lite osams.. jag rådfrågade lite och deras syn på det hela är att Multoa och BDT-markbädd, som sedan går tillbaks till kretsloppet är det bästa och att sluten tank är sista alternativet. Men att det kostar mig 2800 för att få installera en mulltoa gjorde mig förbannad... det är sjuk, helt sjukt... pengar pengar pengar... morrr
Som sista alternativ - undrar vad det betyder. Att de godkänner sluten tank om man absolut inte kan tänka sig något annat? Om du argumenterar för din sak kanske du får tillstånd...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.