Jag måste anlägga ny infiltration o tar tacksamt emot råd..

Om jag ska lägga en trekammarbrunn som jag tänkt måste jag 50 m bort från mitt hus o lägga den i en hage på grannens mark (har fått lov till detta).
Jag måste över 2 vägar och genom en stenmur..
I dessa vägar går 4 rejäla kablar - bla rikskabeln.. så där måste det ju handgrävas.
Dessutom måste jag ha en pump då dels infiltrationen kommer att ligga högre än huset och här är väldigt högt grundvatten här..

Ovanstående känns lite jobbigt o dyrt.. (anlitar hantverkare - kommer ej att göra det själv).

Om jag istället väljer sluten tank.. Någon som har erfarenhet av detta? Hur ofta behöver en sådan tömmas normalt sett för ett hushåll på två personer?

Finns det andra alternativ som inte är svindyra?

Jag räknar med en ung kostnad för alternativ 1 på 50 000..

Alla råd, tipps o funderingar mottages tacksamt!!!
 
Börja med att kolla med din kommun vad som är godkänt avlopp.
 
Har pratat med kommunen och de sa inget speciellt.. Jag bor ju i en by utanför stan så det kanske inte är så hårda regler här ute i buschen?
 
Jag har haft en sluten tank en gång i tiden och det var besvärligt och dyrt. Jag räknade ut att det kostade 1 krona var gång man spolade (detta var 10 år sen. Det är säkert dyrare idag.) Dessutom måste man ha en särskilt snålspolande toalett, så ofta fick man spola flera gånger för att få samma effekt som vid en vanlig spolning. Då och då ställde det dåliga flödet till stopp i röret.
Men det tristaste var det här att veta när man skulle ringa och beställa tömning. Eftersom det var så dyrt ville jag vänta så länge som möjligt, men sen får det inte heller vara för sent. Är det fullt i tanken så är det. Då har du ingen toalett längre.
 
Det kanske fungerar med en trekammarbrunn inne på din tomt och från den gräver du ner en tryckledning (PEM 32 t.ex.) ut till lämplig plats för infiltrationen?
 
Sluten tank är ett dyrt nöje. Dels kostar den att anlägga, och sedan kostar den att tömma. Två personer som drar 100 liter om dagen blir 6 kubik/månad, alltså en tömning per månad, och det kostar nog 1000-1500 kr per tömning. Det blir 20 kkr/år eller så. Så 50 kkr för att bli av med problemet är nog mycket rimligt.

Vill man inte hålla koll på nivån hela tiden anlägger man två tankar, en på 6 och en på 3 kbm, och sedan beställer man tömning av båda då den stora blir full. Annars finns det säkert nivåindikering att skaffa som visar om den är halvfull eller helt full.
 
Är det inte ett problem att ifnfiltrera avloppsvattnet högre än huset? Går det inte att lägga en infiltrationsanläggning lägre än huset? Har ni enskild brunn finns väl risken att infiltrationsvattnet tar sig dit?
 
Jag är uppvuxen med tank.
Det är inget vidare så den lösningen ska undvikas om det finns någon rimlig möjlighet att göra nått annat.

Tomningsavgiften här ligger på ca 3600:- för en tank installerad 1995 så det krävs inte så många tömningar innan dina 50' är intjänade. En normal villatank är på 3 kubikmeter och räkna lite grovt med runt 6 veckor innan den behöver tömmas med två vuxna som arbetar på dagarna.

Med snålspolande toaletter gäller det att rören är rätt gjorda också annars blir det stopp. Inträffade en del i byn där jag växte upp just för att man bytte till snålare.

LIte snabbt så får jag intjänadet på trekammaren till under två år vilket jag ser som en mycket god investering och då har jag inte räknat med kostnaden för när tanken blir full på nyårsnatten .....
 
Tusen tack för alla svar!!!

En sluten tank verkar vara en mycket dum ide!!

Ang de 50 så var det vad jag räknade med innan vi såg alla kablarna över vägen där det måste handgrävas......... Och det är klart svårt att svara på hur många timmars extra arbete det blir för det.. Vet ju inte hur djupt de ligger heller..

Jag har ett tredje alternativ som jag hoppas jättemycket på.. Att lägga infiltrationen på en annan sida av huset där det finns en tom tomt. Då behöver man bara ta sig förbi en stor kabel. Lika långt att gräva (ca 80 m) men inte lika mkt handgrävning. Vet dock att de vill sälja den som hustomt.

Annars kommer jag inte undan att lägga infiltrationen högre än huset då huset ligger lågt, men framförallt är grundvattndet högt här ute. Får ha en pump då (jag är inte jätteinsatt i vad jag pratar om då jag kommer att anlita någon som gör det åt mej ).
Jag tror inte det ska vara något problem för mitt dricksvatten då infiltrationen kommer att ligga ca 80 m bort.

Har hört talas om andra alternativ med eget reningsverk o så. Men dels verkar det hemskt dyrt`? Och hur det än är så måste jag ju bli av med vattnet o som det är nu är det redan rätt så vattensjukt här ute..
 
Så vitt jag kan se så kräver även deras lösning infiltration och därmed gäller samma krav som ovan. Dvs kostnaden för infiltrationen blir den samma och resten av prylarna blir bara en onödig fördyring.
 
Får man fråga varför du måste ha brunnen så långt ifrån huset?
 
Har egen vattenbrunn o för att komma 50 m bort från både den o grannens måste vi gräva ungefär 80 m.

Som det är just nu ligger min inte så väl fungerande tvåkammarbrun (det rinner tillbaka) kanske.. 5-10 m från vattenbrunnen.. Inte så lämpligt kanske.. :(
 
Tillägger- Det var faktiskt inte tillåtet med sluten tank ändå har det visat sig! Om inte i yttersta, yttersta nödfall då (men det lät ju ändå helt galet).

Sen är det så att grannen vars mark jag troligen kommer lägga infiltrationen på har också fått anmärkning på sin infiltration där det rinner tillbaka, alltså kanske de också vill göra vid sin. I så fall kan vi använda samma infiltrationsbädd o därmed hade kostnaden blivit lite mindre.. Hoppas på det!!! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.