Hade en slamtömning här om veckan, och fick då vänlig info om att de sugit ut ca 3kubik, men att de i princip tog stopp i slutet.

De mätte och tankens botten låg ca 3meter under mark och de uppskattade att de kanske fanns 100 liter kvar, jag tackade ypperligt för informationen.

Fick idag trevligt brev från miljöinspektören i kommunen att de fått info om mitt fall, tillståndsveslut finns från 1979 och att jag nu måste återkoppla innan månadens slut om åtgärdsförslag.

Själv har jag ägt fastigheten i mindre en ett år och de tidigare ägarna som lagt tanken är inte med oss i livet längre.

Så nu är jag ute på jakt efter idéer, första tanken som kom var att gräva för att titta men slamm gubben tyckte de låt som dålig idé pga av djupet. Kanske någon form av titthålskamera kanske funkar för att skapa sig en uppfattning.

Några andra vettigare förslag?
 
Vad menar de med "att de i princip tog stopp i slutet."?
Började det suga luft?
Blev det för hårt/tjock för att det skulle orka sug upp det?

Har du ritning/skiss på hur tanken med anslutningar mm ser ut?

Vilken höjd från botten sitter sugledningens ände?

Hur är det med tilluft?
 
Hej, har ingen ritning för hur de faktiskt ser ut där under. Det som jag ser är munstycket som de hakar på/fäster sug slangen från bilen på samt ett sekundärt rör som är i samma höjd men mindre dimension och har en 90 böj som jag tänker är luftning. Jag bokade slammtömmingen när de började komma vätska ur de sekundära röret vid spolning, finns inge elektroniska larm om när de är fullt eller dylikt.

Angående stoppet så beskrev han de vara som att de tog stopp när de sög, som att något blockerade efter ha tömt 3kubik, och då körde han en mätsticka som indikerade botten på tanken ca 3meter ner, och för att antagligen känna efter om de var något som tog imot när han stoppa ner den.

Högst oklart för mig vad det är för kärl, eller vad de kan ha tänkt sig använda 1979, plast/stål? Men de är alla fall ett rör med klassisk bygel för att öppna locket och sedan fästa sugslangen.

Tänker att röret borde gå ner i botten likt ett sugrör möjligen snekapat för att ens kunna suga upp slammet nerifrån.

Kanske så att tillståndet som finns också har någon form av ritning likt ett bygglov, vet inte alls hur de funkat historiskt. Ska ta kontakt med miljöansvarig och fråga men samtidigt vore det skönt att ha någon tanke om eventuella åtgärder jag kan prata om.
 
Skulle så klart ha tagit bild på den synliga delen av anläggningen, känns väldigt luddigt att prata om rören som sticker upp ur marken, åker dit nästa helg och lägger upp bild då för referens
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.