Att jordvärmeslinga för att kyla en byggnad skapar kondens och därav bakterietillväxt och hälsofara är jag helt medveten om. Men är inte intresserad av att kyla. Är endast intresserad av att värma inkommande luft, om jordtemperaturen är högre än utomhustemperaturen borde det väll inte finnas nån risk för bakterietillväxt ?

Ponera att en y - koppling med automatiserat spjäll sköter reglering av vart tilluften kommer ifrån. Och att detta spjäll styrs av den dator som jämför temperatur mellan luften i jordröret och utomhustemperaturen.
 
Det låter onödigt komplicerat med dator och spjäll. Borde räcka att stänga av cirkulationen i jordslingan om luften är varmare.
 
useless useless skrev:
Det låter onödigt komplicerat med dator och spjäll. Borde räcka att stänga av cirkulationen i jordslingan om luften är varmare.
Ja ett nekaniskt spjäll man skiftar säsongsvis funkar också.
 
Ja, jag tänkte lite rationellt bara. Cirkulationspumpen måste ju också slås av och på och då blir spjället överflödigt och konstruktionen enklare.
 
useless useless skrev:
Ja, jag tänkte lite rationellt bara. Cirkulationspumpen måste ju också slås av och på och då blir spjället överflödigt och konstruktionen enklare.
Istället för att mara Ftx med kalluft tänkte jag luft som är förvärmd under mark istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.