Hej.

Började som vanligt i fel ordning.
La upp en tråd i Yale tråden, men tror jag får mer svar här, än i teknik.Då det är mer mekaniskt relaterat, och man egentligen söker någon erfaren låssmed.

Testar här och hoppas att moderatorerna inte blir allt för sura!

Har monterat klart Yale Doorman låset, och skulle "bara" montera slutbläcket.
Först då jag såg att det inte alls var något man bara skruvar bort.

Det sitter väl antagligen bakom fodret, och är väl inte det enklaste byta.
Om det ens är möjligt.

Hur gör man lättast i det här läget?

Mvh/David
 
  • Öppet låshus i en dörr där slutbläcket skall monteras, synliga skruvhål och en del av låsmekanismen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrkarm med monterat Yale Doorman lås, synlig skruv och dörrfoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som en säkerhetsdörr i stål, det är lite knepigt att få till det om man inte gjort det förr.
Slutblecket ska monteras med fästläppar eller svetsas dit då du behöver uttag enligt evolution.
Jag rekommenderar att du kontaktar en låssmed som kan göra det riktigt eller så behåller du ditt befintliga lås.
Kanske du klarar dig med ett Yale ENTR S istället för doorman?
 
Hej 123abc. Du kan inte lite förklara förförandet? Fästläppar? Kan du skicka en bild på sådant bläck så man ser hur det ser ut?
Hur många arbetstimmar bedömer du att det kan vara för en låssmed? Ca~

Är det något sådant här som måste monteras?
http://www.nyckelbutiken.se/las/smalprofillas/slutbleck-1487-9-evo.html

Är ju inte "mycket springa" mellan dörrblad och karm, så måste säkert som du säger anpassas en hel del.
Scheize att man inte såg detta tidigare :)

Men ja sånt som händer. Men nu bara intressant se vad det kan tänkas ta för en erfaren.
Är i Stockholm.
 
Redigerat:
Man kapar ur för det nya slutblecket som monteras med kraftiga plåtbleck (fästläpp, monteringsläpp).
Fästläpparna skruvas eller svetsas fast och sedan monteras slutblecket i dom.
Arbetet tar ca 1 timme men sedan kan det eventuellt vara heta arbeten beroende på hur låssmeden brukar jobba och då tillkommer eventuellt brandvakt med efter tid.
Det går att göra utan att det är heta arbeten men det beror på vilket arbetssätt låssmeden är van att använda sig av.
När allt är klart så ser det lite annorlunda ut på karmen än det gör nu och är kanske inte riktigt lika snyggt som innan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Davveenge
  • Laddar…
Hej 123abc. Lite som jag misstänkte i mitt huvud att man "borde kunna göra". En förstärkningsplatta eller dylikt bakom den tunna plåten, som skruvas/fästs. Sen fästes slutbläcket i förstärkningsplattan. Var lite orolig för att glipan mellan dörr / karm skulle vara problemet. Då jag misstänker att det nya slutbläcket bygger 2-3mm, vilket det "förra inbyggda i karmen" inte gjorde.

Men 1-2h är "inte hela världen". Är inte värt krångla med sådant själv för den stunden, för mig kommer det ta 3x längre tid :) Lagt av mig hantverkarbrallorna för 5år sen typ ;) Bättre ett proffs som gjort det förr gör det någorlunda ordentligt.

Då är det bara leta efter någon som gör sådant i Stockholms området.
Är ju inte mega panik heller. Helst det är någon som gör det "utan heta arbeten".

Tack för snabbt engagemang och bra svar!
 
Skillnaden mellan heta arbeten eller inte brukar vara om man använder vinkelkap eller sticksåg men många struntar i heta arbeten oavsett.
Skillnaden i tjocklek justeras med hjälp av urfasning/försänkning i fästläpparna.
Alla låssmeder bör utföra arbetet.
Yale Entry S var antagligen inget alternativ för dig för då slipper du problemet, personligen anser jag doorman vara en bättre produkt.
https://www.yale.se/sv/yale/yalese/yale-produkter/ytterdorr/yale-entrs/
 
Hej. Fick inte tag i någon låssmed med kort-varsel. Var väldigt olika prisnivåer på dom, och de som var snabba var också dubbelt så dyra på fast-pris. Hade inte bråttom, men till slut frågade jag bara en arbetskompis om jag fick låna sticksåg av honom. Men väl hemma, så inga metallblad i lådan. Så körde med borr, och borrade mig fram, och slipade sedan ner med fil. Halvtimmes jobb, så nu låser det i alla fall.

Bör man fästa slutbläck med låssmed ändå?

Låser bra nu faktiskt. Riktigt skönt :)
Gjorde liten tabbe. Gick ut, och tydligen glömt masterkoden i appen på telefonen. Sen hade jag ju satt någon udda kod på RFID taggen. Så stod ute i trapphuset, när allt blockerades i 15 minuter. Haha. Jaja ;)

Vill tacka för all hjälp hittils!
 
  • Öppen dörrkarm visar ett hemmagjort låsarbete med borrade hål och en filad kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RayJay och 1 till
  • Laddar…
Fungerar det bra och du inte har en massa glapp när dörren är låst så har du funktion och om du är nöjd så räcker det.
Annars så finns det ibland plats att fästa ett slutbleck med tunnare stolpe utanpå, kanske inte riktigt så som man bör göra enligt reglerna men funktionen finns där och det fungerar.
Har du inte krav på godkänd låsning så kan du göra som du vill.
 
D davidhell skrev:
Hej. Fick inte tag i någon låssmed med kort-varsel. Var väldigt olika prisnivåer på dom, och de som var snabba var också dubbelt så dyra på fast-pris. Hade inte bråttom, men till slut frågade jag bara en arbetskompis om jag fick låna sticksåg av honom. Men väl hemma, så inga metallblad i lådan. Så körde med borr, och borrade mig fram, och slipade sedan ner med fil. Halvtimmes jobb, så nu låser det i alla fall.

Bör man fästa slutbläck med låssmed ändå?

Låser bra nu faktiskt. Riktigt skönt :)
Gjorde liten tabbe. Gick ut, och tydligen glömt masterkoden i appen på telefonen. Sen hade jag ju satt någon udda kod på RFID taggen. Så stod ute i trapphuset, när allt blockerades i 15 minuter. Haha. Jaja ;)

Vill tacka för all hjälp hittils!
Hej! Jag hade exakt likadan situation med metallkarm och Yale L3S, och har fått nöja mig med samma lösning som du med hjälp av en vän som är låssmed. Det konstaterades att slutblecket är för djup för att passa in i karmen och om man gräver bort en bit av väggen för att få dit blecket så exponeras asbest. Dörren låses smidigt och allt funkar perfekt. Men ur säkerhet och försäkringsperpektiv, måste man montera slutblecket? Finns det en annan slutbleck man kan montera som är godkänd och inte lika djup? Enligt min vän som är låssmed så är "hålet" i karmen lika säkert mot inbrottsförsök. Tacksam för svar. /Ray
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.