Hej!


Vi bor är i en stamfastighet i ett bostadsområde. Huset är två våningar + källare och är byggt 1930. Övriga hus är byggda på 70-talet och då upprättades en detaljplan som bara tillät en våning. Vi vill nu bygga ut och förlänga ut huset i två våningar men det får vi inte för bygglov utan det får endast vara en våning. Men vi får bygga till våning två på 15m2 som attefallsbyggnad. Vi måste alltså bygga klart våning 1 och sedan ansöka om slutbesked för det och sedan lämna in en ansökan om attefallstillbyggnad för att sedan bygga våning 2. Det är såklart ett otroligt resursslöseri och pengaslöseri. Eftersom utbyggnaden av plan 1 (ca 30m2) är så pass enkel behövs inget tekniskt samråd eller liknande. Samma sak inget slutsamråd. Vi behöver endast skicka in ifylld kontrollplan för att få slutbesked på våning 1. Min fråga är då vad som skulle kunna hända ifall vi ansöker om slutbesked och får det fast vi egentligen inte är klar? Min tanke är att göra klart grundläggning och väggar med fönster och dörrar på plan 1 men inte bygga taket utan fortsätta upp med väggar på plan 2 för att sedan bygga taket.

kan man åka på sanktionsavgift eller är det något annat man kan åka på?

Mvh
 
En del kommuner ger möjlighet till attefallsutbyggnad redan i första skedet just för att skippa onödig byråkrati.
 
Pippis hus Kolarestigen skrev:
En del kommuner ger möjlighet till attefallsutbyggnad redan i första skedet just för att skippa onödig byråkrati.
Ja har läst det med men enligt bygglovshandläggaren får man inte det ‍♂️
 
Har ni två våningar eller en våning med inredd vind (också i folkmun kallad 1 1/2-planshus). Vårt är en våning plus källare och inredd vind och förhöjd väggliv.. byggt 1932.
 
A arnasbo skrev:
Ja har läst det med men enligt bygglovshandläggaren får man inte det ‍♂️
Det är ju inte bara för att jävlas som kommunen säger så. OM kommunen skulle godkänna en attefallsutbyggnad i strid mot lagen, så riskerar du att få riva den ifall någon anmäler det som svartbygge.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Pippis hus Kolarestigen skrev:
Har ni två våningar eller en våning med inredd vind (också i folkmun kallad 1 1/2-planshus). Vårt är en våning plus källare och inredd vind och förhöjd väggliv.. byggt 1932.
Precis, det räknas väl egentligen kanske som 1 våning med inredd vind då det är lite snedtak på båda sidor men det är så pass brant taklutning att det är full höjd i 90% av övervåningen.
 
H hempularen skrev:
Det är ju inte bara för att jävlas som kommunen säger så. OM kommunen skulle godkänna en attefallsutbyggnad i strid mot lagen, så riskerar du att få riva den ifall någon anmäler det som svartbygge.
Nej jag förstår att dom har sina regler och följa, det är därför jag tänker att det är jag som tar risken för någon eventuell typ av ”bestraffning” för att jag ansökt om slutbesked utan att vara klar. Attefallstillbyggnaden på plan 2 kommer att uppfylla kraven för att räknas som attefallstillbyggnad så det enda jag vill slippa egentligen är att bygga taket på plan 1 för att sedan riva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.