Jag är lite fundersam över hur slutbesiktningsprocessen fungerar. Är det så att om det i slutbesiktningsprotokollet tas upp en viss "grej". Kan man då inte ta upp den igen vid två-års besiktningen?

Vi har lister runt dörrarna som har ganska stora glipor. Dessa sägs vara inom toleransnivån. Vilken är då toleransnivån?

Enligt snickaren skulle detta vara ok eftersom dörrlisterna var förmålade. Någon kommentar?
 
Jag antar att den springande punkten här är var man specificerar vilka avvikelser som är inom tolerans. Mycket sådant som exempel vägglutning, golvjämnhet osv. specas i byggama.

OM du hittar en definition, eller en ny bes. man med annan åsikt om toleranser. Så borde du kunna ta upp det vid garantibes. Felet var tydligen mindre vid slutbesiktningen, men nu är det över toleransen, följdaktligen ett garantifel.

Tänk på att DU väljer besiktningsman.
 
Behöver man köpa ByggAMA då. Vår besiktningsman visste inte toleranserna, men visste att det var inom den.
 
Den kostar tusenlappar, måste finnas någon att fråga. Ta bilder och lägg upp här på bygga hus, och försök mäta upp springorna med ett skjutmått eller liknande.

Besiktningsmannen, var det ngn. ni hade valt, eller var det byggarens förslag?
 
ByggAMA finns på biblioteket om du har tur. Att besiktningsmannen visste att det faller inom toleranserna utan att veta vilka toleranser som gäller låter minst sagt knepigt.:eek: Jag skulle börja med att be besiktningsmannen redovisa på vilka grunder han ansett att det inte är ett fel.

Precis som hempularen påpekar så borde du kunna peka på ett fel vid tvåårsbesiktningen med hänvisning till att det vid det tillfället är över toleranserna men det är alltid viktigt att få med anmärkningen i protokollet i slutbesiktningen även om besiktningsmannen inte anser att det är en anmärkning.

Vi hade ett liknande problem med glipor vid golvlisterna vid slutbesiktningen där besiktningsmannen ansåg att det var inom toleranserna men han gjorde i alla fall en anmärkning. Problemet förvärrades efter besiktningen och vid tvåårsbesiktningen så konstaterades det att golven var så ojämna att det var utanför toleranserna så det resulterade i anmärkningar vid besiktningen.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.