Ska få huset slutbesiktigat snart vad kan man förvänta sig av detta?
Allt är inte klart, balkong och nedre badrum kvarstår..
Och vi har ej flyttat in.
Någon månad till innan dess. Men Banken vill göra en slutbesiktning nu.
 
Va???

Banken bör inte lägga sig i när det är dags för slutbesiktning. För er del är det en klar fördel att se till att slutbesiktningen görs när så mycket som möjligt är klart. Efter slutbesiktningen kan ni räkna med att de flesta byggare i princip slutar jobba med huset. En godkänd slutbesiktning betyder att huset är klart för leverans, ni skall flytta in och slutbetala. Ni får i det läget hålla inne med så mycket pengar som man anser att de återstående arbetena (som skall vara av karaktär "anmärkningar" ) kan kosta att göra.

Visst finns det bra byggare som tar ett ansvar för att göra allt färdigt, men jag uppfattar det som att en klar majoritet gör ingenting efter slutbesiktningen förrän man tjatat länge.
 
hempularen skrev:
Va???

Banken bör inte lägga sig i när det är dags för slutbesiktning. För er del är det en klar fördel att se till att slutbesiktningen görs när så mycket som möjligt är klart. Efter slutbesiktningen kan ni räkna med att de flesta byggare i princip slutar jobba med huset. En godkänd slutbesiktning betyder att huset är klart för leverans, ni skall flytta in och slutbetala. Ni får i det läget hålla inne med så mycket pengar som man anser att de återstående arbetena (som skall vara av karaktär "anmärkningar" ) kan kosta att göra.

Visst finns det bra byggare som tar ett ansvar för att göra allt färdigt, men jag uppfattar det som att en klar majoritet gör ingenting efter slutbesiktningen förrän man tjatat länge.
Nja jag har nog missuppfattat banken(Deras värderingsman agerar också byggnadsinspektör i kommunen) som vi har kreditivet hos, det är en värdering som dom vill göra nu när vi ska binda om lånet. Vi har byggt huset i lösvirke och för egen hand så någon slutbesiktning görs nog inte.. ska kolla med kvalitetsansvarige.
Eller så gör han slutbesikningen först och sen bankens värdering ?
 
Dä var det lite klarare.
 
Ni andra som byggt helt själva, har inte gjort någon form av slutbesiktning eller ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.